نیوز سیتی!
23 فروردین 1402 - 10:50

آموزش پبشگیری از معلولیت برای 2 هزار سالمند زنجانی

سرپرست امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ سالمند زنجانی در گروه های سنی میانسال و سالمند روشهای مواجهه و پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی چون آشنایی با بیماری‌های سکته مغزی، بیماری دیابت، سقوط و زمین خوردگی ، بیماری عروق قلبی و پوکی استخوان و بیماریهای آرتروزرا فرا گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان و به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان زنجان، شهناز آقاخانی اظهار داشت: در سال گذشته برنامه پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی به صورت  آموزش حضوری با محتوای آموزشی معین توسط ۲۳ تسهیل‌گر و کارشناسان پیشگیری ۷ شهرستان به گروه‌های هدف اصلی شامل میانسالان و سالمندان  آموزش داده شد.

سرپرست امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان نبود قوانین مدون در زمینه سالمندان و ناکافی بودن محیط‌های مناسب سازی شده و دوستدار سالمند را از مشکلات این حوزه برشمرد و اظهار داشت : ۱۰ درصد جمعیت را در حال حاضر سالمندان تشکیل می‌دهند که در 20 سال آینده ۲۵ درصد جمعیت  جزو سالمندان خواهد بود لذا با توجه به رشد جمعیت سالمندی و وجود مشکلات و بیماریهای مختص دوره سالمندی ضرورت اجرای طرح پیشگیری از معلولیت دوران سالمندی را در استان دوچندان  کرده است.

وی با تاکید بر ایجاد محیط های دوستدار سالمند افزود: ایجاد فضاها و محیط های مناسب و دوستدار سالمند از طریق مناسب سازی فیزیکی اماکن عمومی، معابر و پیاده روها، پارک‌ها، سرویس‌های بهداشتی، ایجاد سامانه حمل و نقل درون شهری مناسب برای حضور سالمندان در جامعه، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی برای ارتقای سلامت سالمندان مفید است.

آقاخانی با بیان اینکه تامین بهداشت روانی سالمندان تاثیر مهمی بر بهداشت فرد و جامعه می‌گذارد، گفت: برخورداری مناسب واستفاده درست از این دوران نقش به سزایی در سلامت روان سالمند و دیگر گروه‌های سنی را به دنبال خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سالمندان در تصمیم گیری‌ها وحل مسائل و مقابله با دشواری‌های زندگی، دارای پختگی عقلی و با تجربه شده‌اند، خاطرنشان کرد: این افراد با بکارگیری شیوه‌های موثر در حل مسئله می‌توانند در افزایش مهارت‌های زندگی سایر گروه‌ها ی جامعه نقش یک الگو را بازی کنند و این منجر به افزایش دانش ومهارت‌های زندگی سایر گروه‌های سنی و افزایش سطح سلامت روانی جامعه می‌شود.

پایان پیام/2308

منبع: فارس
شناسه خبر: 1142618

مهمترین اخبار ایران و جهان: