نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 21:34

رومانی با «اف-۳۵» حریم هوایی خود را تقویت می‌کند

شورای عالی دفاعی رومانی اعلام کرد که قصد دارد برای تقویت دفاع هوایی خود جنگنده «اف-35» از آمریکا خریداری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شورای عالی دفاعی رومانی روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رومانی قصد دارد برای تقویت دفاع هوایی خود جنگنده «اف-۳۵» از آمریکا خریداری کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، هزینه‌های دفاعی خود را از ۲ درصد به ۲.۵ درصد در سال جاری افزایش داده اند.

رومانی که ۶۵۰ کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد، میزبان سامانه دفاع موشکی بالستیک آمریکاست.

در بیانیه شورای دفاعی رومانی آمده است: «داشتن قابلیت‌های عملیاتی دفاع هوایی قوی، معتبر انعطاف‌پذیر و کارآمد به عنوان بخشی از تعهدات ما به‌عنوان یک کشورعضو ناتو و اتحادیه اروپا و کلید تحقق اهداف سیاست دفاعی رومانی است».

اخیرا نیز «کلاوس یوهانیس» رئیس جمهور رومانی گفت که رومانی در حال بررسی خرید هواپیماهای اف-۳۵ ساخت شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» است.

یوهانیس خطاب به نیروهای نیروی هوایی رومانی به ویژه خلبانان این کشور گفت: «شما حریم هوایی رومانی را ایمن‌تر و به امنیت مرزهای هوایی رومانی، اتحادیه اروپا و ناتو کمک می‌کنید. از شما می‌خواهم که به طور مستمر آماده باشید و همان فداکاری را در تمام ماموریت ها نشان دهید.»

چندی قبل منابع خبری از تقابل جنگنده‌های «سوخو-۲۷» روسیه با جنگنده‌های «اف-۱۶» رومانی از اعضای ائتلاف ناتو خبر دادند.در این تقابل  دو فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه در ماموریت معمول خود در حریم هوایی بابلتیک پرواز کردند. به دنبال این پرواز، جنگنده رومانیایی که در ماموریت گشت هوایی ناتو بودند برای رهگیری این دو جنگنده روسی به پرواز درآمدند.

ائتلاف ناتو برای رصد فعالیت نیروی هوایی و زمینی روسیه  چندین هواپیمای «آواکس» در رومانی به تازگی مستقر کرده است(جزئیات بیشتر).

رومانی سال ۲۰۱۶، ۱۷ فروند جنگنده دست دوم اف-۱۶ را از پرتغال خریداری کرد و قصد دارد ۳۲ فروند هواپیمای دیگر از این نوع  از نروژ خریداری کند

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1142062

مهمترین اخبار ایران و جهان: