نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 19:00

لایه‌های دست‌نخورده شاپورخواست در کاوش محوطه مناره آجری نمایان شد

خرم‌آباد- سرپرست تیم کاوش محوطه باستانی مناره آجری خرم‌آباد از نمایان شدن لایه‌های دست‌نخورده شهر «شاپورخواست» در کاوش محوطه «مناره آجری» خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پوریا خدیش امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در برداشت نخست از کاوش در محوطه باستانی «مناره آجری» خرم‌آباد لایه‌های دست‌نخورده از شهر قدیم «شاپورخواست» به شکل یک معماری فاقد اهمیت و شامل آخرین دوره استقرار نمایان شده است.

وی اظهار کرد: همچنین در این مدت از کاوش چندین سنگ قبر و بقایای متلاشی شده از اجساد انسانی مربوط به یک گورستان قدیمی و تعدادی کوره خانگی به دست آمده است.

سرپرست تیم کاوش محوطه باستانی مناره آجری خرم‌آباد با بیان اینکه برنامه میدانی و کاوش باستان‌شناسی در این محوطه تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت، افزود: تمرکز در این عملیات، شناخت انواع کاربری‌ها و دوره‌های استقراری موجود در منطقه و همچنین ارتباط آن با معماری قرون گذشته خواهد بود.

خدیش، اضافه کرد: مطمئناً شهر «شاپورخواست» در دوره شکوفایی خود یعنی در قرون ۴، ۵ و ۶ هجری آثار معماری پرکار و گسترده‌ای داشته و احتمالاً بقایای آن در میدان شقایق و قاضی‌آباد کنونی گسترده شده است.

وی بیان داشت: در مطالعات اخیر تلاش ما بررسی چهار گمانه ۱۰ در ۱۰ به وسعت ۴۰۰ مترمربع است که امیدواریم با تخصیص اعتبار کافی زودتر به سرانجام برسد و پس از آن مطالعات مربوط به استقرار دوره‌های پیش از اسلام در این منطقه بررسی خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1183762

مهمترین اخبار ایران و جهان: