نیوز سیتی!
21 فروردین 1402 - 21:52

احیای رودخانه کرخه و هور العظیم اولویت مطالبات خوزستان است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اولویت‌های مطالبات استان خوزستان، تجدید تصفیه خانه‌های اهواز و احیای رودخانه کرخه و تالاب هورالعظیم است

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در‌ گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با تاکید بر لزوم  بررسی اولویت‌های مطالبات مردم استان در سفر پیش روی رئیس جمهور به خوزستان، اظهار کرد: نکته اولی که باید به آن اشاره کرد این است که علیرغم دستاورد عظیم این دولت در خصوص اجرای طرح آبرسانی الغدیر که حتی زودتر از موعد انجام شد، اما مردم اهواز به دلیل قدیمی بودن تصفیه خانه های اهواز، هنوز حلاوت آب این طرح را نچشیده اند، لذا تجدید تصفیه‌خانه های اهواز باید جز اولین مطالبات ما از دولت باشد.

وی با اشاره به بحث رودخانه کرخه، افزود: با عنایت و درایت رهبری، در خصوص کارون به نتایج خوبی رسیدیم و با انجام طرح انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی، به کل انتقال آب کارون و دز از سرچشمه متوقف می‌شود و در این خصوص مشکلی نخواهیم داشت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مشکل اصلی در حال حاضر رودخانه کرخه است، گفت: رودخانه کرخه تا اوایل دهه ۹۰ از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور بود، و آب شهرستان‌های پایین دست خود را از لحاظ کشاورزی و شرب تامین می‌کرد و در نهایت با ورود به هورالعظیم این اکوسیستم را زنده نگه داشته بود.

آیت الله حیدری بیان کرد: با یک سیاست غلط در دولت قبل، کرخه به فاجعه‌ای رسید که کودکان در بستر رودخانه که کاملا خشک شده بود، بازی میکردند.

وی احداث و طراحی حدود ۳۲ سد در استان های بالا دست را غلط برشمرد، و عنوان کرد: از این ۳۲ سد تعدادی به آبگیری رسیده اند، تعدادی در دست اجرا و تعدادی در مرحله مطالعاتی اند.

آیت الله حیدری افزود: عده‌ای از دوستان طرح کانال کشی از دز و کارون را ارائه داده اند اما باید بدانند که این یک مسکن بیش نیست و راه حل اصلی این مشکل، تغییر کاربری سدهای احداث شده از سدهای کشاورزی به برق آبی و جلوگیری از ساخت سدهای ساخته نشده و در دست احداث است.

وی در ادامه به شرح اشکال شرعی احداث این سدها پرداخت و گفت: پاسخ سوال علت جلوگیری از احداث این سدها این است که احداث آن‌ها خلاف شرع بَیِّن و حرام شرعی است.

آیت الله حیدری افزود: با ارجاع به تحریر الوسیله، کتاب احیا الموات و المشترکات مسئله ۲۹ ، که تمام فقهای شیعه بر این امر متفق اند که اگر نهر آبی باعث آبادی زمین‌هایی شود، اگر تمام زمین‌ها را کفاف دهد، که مشکلی نیست اما اگر کفاف ندهد، اولویت با زمین‌هایی است گه از لحاظ احیا سابقه زمانی قدیمی تری دارند.

آیت الله حیدری عنوان کرد:  با توجه به این مسئله و تاریخ معروف زمین‌های خوزستان که از قدیم الایام با آب این رودخانه‌ها احیا میشده اند، لذا کاری که با خوزستان کردند، خلاف شرع است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1139818

مهمترین اخبار ایران و جهان: