نیوز سیتی!
19 آذر 1402 - 18:58

کاروانسرای جهانی عباس آباد تایباد آماده سرمایه گذاری بخش خصوصی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: میراث جهانی کاروانسرای عباس آباد آماده سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در حوزه صنعت گردشگری است.

نظام الدین کارگزار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تایباد اظهار کرد: کاروانسرای عباس آباد در شهرستان تایباد که به تازگی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، آماده واگذاری به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری است.

وی افزود: این اثر تاریخی به دلیل قرارگیری در نقطه غیرمسکونی، از محدودیت فضای پیرامونی برخوردار نیست و مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه صنعت گردشگری می باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد ادامه داد: کاروانسرای جهانی عباس آباد در کیلومتر ۲۶ جاده ترانزیتی تایباد-تربت جام قرار گرفته و علاوه بر کاربری تاریخی، می تواند به عنوان مجتمع رفاهی بین راهی استفاده شود.

کارگزار بیان کرد: امروزه کارشناسان به گردشگری و توریسم، به عنوان یک صنعت نگاه می کنند که سبب ایجاد ارزش افزوده، درآمدزایی و اشتغال آفرینی می شود.

این مقام مسئول گفت: اکنون که کاروانسرای عباس آباد ثبت جهانی شده است، یک کارگاه مرمت و بهسازی به صورت دائمی در همان مکان ایجاد می شود تا نسبت به ترمیم و نگهداری اساسی آن اقدام شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد تصریح کرد: همچنین در طول مسیرهای منتهی به کاروانسرا، تابلوهای راهنمایی با نشان یونسکو نصب خواهد شد.

کارگزار اضافه کرد: کاروانسرای عباس آباد متعلق به اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی می باشد و دارای ۲ حیاط بزرگ، ایوان و ایوانچه هایی در اطراف، محل نگهداری چهارپایان و آب انبار است.

وی خاطرنشان کرد: این کاروانسرا که در زمان رونق خود از کاروانسراهای معتبر خراسان بزرگ به شمار می رفته است، به همراه ۵۳ کاروانسرای دیگر در قالب کاروانسراهای ایرانی در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در چهل و پنجمین نشست میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شدند‌.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1600462

مهمترین اخبار ایران و جهان: