نیوز سیتی!
25 آذر 1402 - 15:39

گام نهایی‌ دولت برای خودکفایی در تولید شکر

پیمان حصادی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی، امروز از اجرای طرحی خبر داد که کشور را در تولید شکر به خود کفایی‌ می رساند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، «خودکفایی در تولید شکر» سالانه مانع خروج 600 میلیون دلار از کشور می‌شود با این میزان ارز می‌توان 300 هزار دستگاه تراکتور فرگوسن خرید که نیاز 12 سال آینده کشاورزان کشور را تأمین خواهد کرد.

در حال حاضر به استناد آمار گمرک، سالانه 2.2 میلیون‌ تن شکر در کشور مصرف می‌شود که 30 درصد آن معادل 650 هزار تن از واردات تامین می‌شود.

پیمان حصادی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی‌، می‌گوید که «طرح کشت پاییزه» را وزارت جهاد کشاورزی کلید زده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، کشور در تولید شکر خودکفا‌ شود، در این طرح، چغندر قند در فصل پاییز و با مصرف آب بسیار پایین کشت می‌شود و تولید را 5 میلیون تن افزایش خواهد داد.

 

 

سال گذشته 6.7 میلیون تن چغندر توسط کشاورزان ایرانی برداشت و ‌از این محل‌ 1.5 میلیون تن شکر تولید شد؛ در کارخانه از هر 7 کیلوگرم چغندر قند یک کیلوگرم شکر به دست می‌آید و با افزایش تولید چغندر قند به 11.7 میلیون تن‌ با طرح جدید دولت، 700 هزار تن شکر به تولید کشور اضافه می‌‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1606562

مهمترین اخبار ایران و جهان: