نیوز سیتی!
21 آذر 1402 - 08:34

تعاون روستایی کرمانشاه میدان‌دار کشت قراردادی؛ تاکنون 184 کشاورز ثبت‌نام کرده‌اند

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت: میزان سهمیه تعاون روستایی استان به‌عنوان یکی از مجریان دولتی کشت قراردادی، ۷۰ هزار کشت گندم آبی، ۲۵ هزار هکتار گندم دیم و یک‌هزار هکتار کلزا است.

ایرج صفایی، مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: کشت قراردادی از ابتدای آذرماه در استان کرمانشاه آغاز شده است.

وی یکی از برنامه‌های وزارتخانه را تحقق الگوی کشت دانست و گفت: کشت قراردادی نوعی از تولید در سیستم کشاورزی است که براساس توافق بین خریدار و کشاورز انجام می‌شود؛ کشاورزان با تولید محصول در قالب این کشت می‌توانند از مزایایی وزارت جهاد کشارزی در نطر گرفته، بهره‌مند شوند.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه؛ پشتیبانی امور دام، تعاون روستایی و شرکت خدمات بازرگانی دولتی استان را به عنوان سه دستگاه دولتی متولی کشت قراردادی و خرید تضمینی در استان معرفی کرد و گفت: میزان سهمیه تعاون روستایی استان به‌عنوان یکی از مجریان دولتی کشت قراردادی، ۷۰ هزار کشت گندم آبی، ۲۵ هزار هکتار گندم دیم و یک‌هزار هکتار کلزا است.

وی اضافه کرد: از ابتدای آذرماه با شروع کشت قراردادی در استان تاکنون  ۱۸۴ قرارداد منعقد شده که حدود یک‌هزار هکتار مجموع گندم آبی، دیم و کلزا را شامل می‌شود.

صفایی گفت: کشاورزان در قالب کشت قراردادی از ۲۰ درصد تخفیف بیمه،  پرداخت ۱۵۰ هزار تومان هزینه حمل و نقل به ازای هر تن تولید و خرید تضمینی محصولات کشاورزی بهره‌مند می‌شوند، که علاوه بر این کشاورزانی که در طرح جهش دیمزارها شرکت کردند هیچ محدودیتی برای بیمه شدن محصولات و بهره‌مندی از ۱۵۰ هزار تن برای هر هکتار ندارند و از مزایای طرح بهره‌مند می‌شوند. 

وی امنیت غدایی و خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی پایدار را از اهداف اجرایی کشت قراردادی دانست و افزود: کشاوزان با مراجعه سایت مرکزی تعاون روستایی، کشت قراردادی را انتخاب و ثبت سامانه کنند تا از مزایای کشت قراردادی بهره‌مند شوند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1601962

مهمترین اخبار ایران و جهان: