نیوز سیتی!
21 آبان 1402 - 12:56

منزل اروپایی‌ها همچنان با گاز روسیه گرم می‌شود

مدیرعامل گازپروم روسیه گفت درحالی‌که تعدادی از کشورهای اروپایی مدعی هستند که هیچ گازی از روسیه در بازارشان وجود ندارد اما همچنان از روسیه گاز می‌خرند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه در مصاحبه‌ با  شبکه تلویزیونی «راسیا یک» گفت، تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا که قبلا اصرار داشتند که کاملا خرید گاز روسیه را متوقف خواهند کرد، هنوز از این کشور سوخت می‌خرند.

این مدیر روسی در مورد حجم گازی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از روسیه دریافت می‌کنند، جزئیاتی ارائه نکرد و گفت، مولکول‌های گازی که از یک خط لوله عبور می‌کنند نشانه‌های ملی را ندارند. (مشخص نیست برای کدام کشور هستند.)

میلر افزود: «اما ما می‌دانیم گاز روسیه به بسیاری از کشورها عرضه می‌شود که اعلام کرده‌اند از مصرف گاز روسیه خودداری می‌کنند.»

مدیرعامل این شرکت نام کشورهایی که از میان 27 کشور عضو این اتحادیه باوجود ادعای مخالفت (برای دریافت گاز) همچنان گاز طبیعی از روسیه دریافت می‌کنند، اعلام نکرد.

وی تصریح کرد، روسیه در حال حاضر گاز طبیعی خود را از طریق اوکراین به قطب گازی اتریش در باومگارتن، یکی از بزرگ‌ترین قطب‌ها در اروپا ارسال می‌کند.

میلر توضیح داد: «این مرکز، یکی از قطب‌های بیسار بزرگ اروپاست که گاز سایر کشورهای اتحادیه اروپا را تامین می‌کند.»

به گفته این مقام روس، بر اساس قراردادهای موجود روسیه همچنان گاز کشورهای جنوب و جنوب شرق اروپا را تامین می‌کند.

وی با اشاره مجدد به اینکه این سوخت توسط کشورهایی که ادعا می‌کنند بازارهایشان از گاز روسیه عاری است، خاطرنشان کرد: «البته گاز روسیه هنوز در بازارهای اروپا جریان دارد و حجم آن کم نیست.»

عرضه گاز روسیه به بازار اتحادیه اروپا در سال 2022 به علت تخریب خط لوله گازی نورد استریم و به دنبال ممانعت تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پداخت پول گاز به روبل، از جمله هلند، دانمارک و بلغارستان و فنلاندف شروع به کاهش کرد.

مسکو سال گذشته در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا از کشورهایی که سقف قیمتی را برای گاز خواست تا بهای گاز روسیه خود را به جای دلار یا یورو به روبل بپردازند.

مسکو سال گذشته در پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپا، از کشورهایی که در اجرای محدودیت‌ها علیه این کشور شرکت کرده بودند، خواست تا بهای گاز روسیه خود را به جای دلار یا یورو به روبل بپردازند.

با کاهش عرضه گاز روسیه، اتحادیه اروپا مجبور شد تا خرید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را افزایش دهد. اتحادیه اروپا در پایان سال 2022 در میان خریداران سوخت سرد در جهان به رتبه نخست رسید و بالاتر از خریداران قدیمی نظیر چین، ژاپن و کره جنوبی قرار گرفت.

آمریکا سال گذشته به بزرگ‌ترین تامین‌کننده ال‌ان‌جی اروپا تبدیل شد. در عین حال، روسیه نیز محوله‌های ال‌ان‌جی خود را 20 درصد افزایش داد.

اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اوایل امسال گفت، اتحادیه اروپا توانسته است بر وابستگی خود به نفت و گاز روسیه غلبه کند و مسکو صادرات گاز به این اتحادیه را 80 درصد کاهش داده است. ادعاهای مشابهی از سوی اولاف شولز، صدراعظم آلمان نیز مطرح شد.

اتحادیه اروپا در بازه ژانویه تا جولای 2023 برای واردات ال‌ان‌جی 41 میلیارد یورو (44 میلیارد دلار) هزینه کرده است که از این رقم 17.2 میلیارد یورو به آمریکا، 5.5 میلیارد یورو به روسیه و 5.4 میلیارد یورو به قطر اختصاص یافته است.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1569162

مهمترین اخبار ایران و جهان: