نیوز سیتی!
30 آبان 1402 - 00:42

آفریقای جنوبی خواستار بازداشت نتانیاهو شد

دولت آفریقای جنوبی از درخواست خود از دادگاه کیفری بین‌المللی به منظور صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی اعلام کرد، این کشور از دادگاه کیفری بین‌المللی در شهر لاهه هلند خواسته برای «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم کودک‌کش صهیونیستی حکم بازداشت صادر کند.

«خامبودزو نتشاونی»، رئیس دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی گفت، این دولت از دادگاه لاهه تقاضا کرده برای بنیامین نتانیاهو به سبب جنایات رژیم تروریست صهیونیستی علیه مردم غزه تا اواسط ماه دسامبر حکم بازداشت صادر کند.

این مقام مسئول دولت پرتوریا تاکید کرد، چنانچه دادگاه کیفری بین‌المللی این درخواست را قبول نکند، این اتفاق به منزله «شکست تمام عیار» نهادهای حاکمیتی جهانی خواهد بود.

چهارشنبه هفته گذشته، آفریقای جنوبی با تاکید بر لزوم بازخواست مقامات رژیم صهیونیستی، وعده داده بود این کشور به زودی از تل‌آویو به دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت می‌کند.

یک مقام وزارت خارجه آفریقای جنوبی که نامش را فاش نکرد در گفت‌و‌گو با شبکه «الجزیره» اظهار داشت: «مقامات اسرائیلی که مسئول اتفاقات ناگوار غزه هستند، باید بازخواست شوند. امیدواریم این شکایت منجر به برقراری عدالت و مانع فرار افراد از مجازات شود.»

این مقام همچنین تصریح کرد: «اسرائیل یک قدرت اشغالگر است و باید به توافق ژنو پایبند باشد. اسرائیل نمی‌تواند علیه افرادی که تحت اشغال قرار دارند، اعلام جنگ کند.»

یک هفته قبل از آن در روز 18 آبان یک مقام سیاست خارجی آفریقای جنوبی گفت، دولت این کشور سفیر رژیم صهیونیستی را با هدف توبیخ رسمی به سبب طرح اظهارات توهین‌آمیز احضار کرده است.

قبل از آن نیز دولت آفریقای جنوبی، همه دیپلمات‌هایش را از تل‌آویو برای رایزنی فرا‌ خوانده بود.

پایان پیام

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1579362

مهمترین اخبار ایران و جهان: