نیوز سیتی!
08 مهر 1402 - 18:46

آل‌هاشم: بحران دریاچه ارومیه باید در سطح ملی پیگیری شود/ جایگزین مهم نفت در اقتصاد جهانی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به بحران دریاچه ارومیه گفت: در این خصوص من از همه مسوولان استان بیشتر حرف زده‌ام باید به مساله ملی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم عصر امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره آب در آینه رسانه اظهار کرد: آب بارانی نازل شده از آسمان و منشا حیات همه موجودات است و آثار و برکات فراوانی در زندگی و آسایش ما دارد؛ همه ما می‌دانیم آب یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عناصر زیست است و برخورداری از آب سالم از عوامل اساسی و به منزله عامل تمدن‌ساز شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه افزایش جمعیت، تغییرات آب و هوایی، گرم شدن زمین و سو مدیریت و مصرف نادرست این عنصر حیاتی را با خطر روبه‌رو کرده است، گفت: مناطق جغرافیایی بسیاری در کشور ما به تبع آن در منطقه ما و شهرهای استان با مخاطره کمبود آب مواجه شده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: مشکل تامین و توزیع آب شرب تبریز در سال‌های اخیز به ویژه تابستان امسال و خشکی دریاچه ارومیه و اثرات مخرب زیست محیطی از مصادق بارز و عینی کمبود آب به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: گنجاندن مصارف بهینه در بخش آموزش عمومی، آموزش اصول مصرف بهینه، توجه به مبانی دینی، رسانه‌های جمعی در تغییر الگوی مصرف بسیار اثرگذار است.

آل‌هاشم  با اشاره به بحران دریاچه ارومیه متذکر شد: در این خصوص من از همه مسوولان استان بیشتر حرف زده‌ام باید به مساله ملی تبدیل شود.

وی یادآور شد: رئیس جمهور در سفر اول خود گفت که مساله دریاچه ارومیه مساله منطقه‌ای نیست بلکه کشوری است؛ مساله دریاچه ارومیه به یک غم تبدیل شده و نباید در سطح استان پیگیر شود.

امام جمعه تبریز ابراز کرد: دولت باید خیز بزرگی برای احیای دریاچه بردارد و تمام توان ملی خود را پای کار بیاورد تا بلکه این دریاچه به روزهای آبی خود برگردد از شخص رئیس جمهور تقاضا داریم تا مساله دریاچه ارومیه را در اولویت دولت قرار دهد.

وی با اشاره به ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: بنده با وزارتخانه حرف زدم و گفتم که قبلا این ستاد در تبریز مستقر بود، الآن در ارومیه است که گفتند دو سال در تبریز و دو سال در تبریز خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: باید دو آذربایجان شرقی و غربی دست در دست هم دهند و یکپارچه باشند در امر احیای دریاچه ارومیه.

 جایگزین مهم نفت در اقتصاد جهانی

وی یادآور شد: آب به عنوان ارزشمندترین و جدال برانگیزترین ماده جایگزین نفت در آینده خواهد شد؛ که در این میان رسانه‌ها می‌توانند به عنوان موثرترین ابزار کنترل بحران نقش‌آفرین کنند.

آل‌هاشم بیان کرد: استفاده از ظرفیت رسانه کارآمدترین ابزار انتقال اطلاعات و تامین نیازها و خواستگاه افکار عمومی محسوب می‌شود از این‌رو شناخت ماهیت و جایگاه و ظرفیت رسانه‌ای و بهره‌برداری اگاهانه و صحیح از رسانه برای رسیدن به مواجهه از ضرورت‌های مهم است.

وی توضیح داد: نخستین جشنواره آب در آئینه رسانه هم که با همت و نقش‌آفرینی جوانان فعال رسانه‌ای برگزار می‌شود، فرصتی است ارزشمند تا اهالی رسانه در بخش آب جامعه را نسبت به بحران آب حساس کنند و با فرهنگسازی موجبات اصلاح الگوی مصرف بهینه را فراهم کنند.

امام جمعه تبریز بیان کرد: الفبای آبادانی را آب می‌دانیم و برای پاسداشت این عنصر ارزشمند که حیات‌مان وابسته به آن است دست کسانی را می‌فشاریم که با گام استوار در سنگر آگاهی بخشی تلاشی خستگی ناپذیر دارند.

پایان پیام/60027
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1520718

مهمترین اخبار ایران و جهان: