نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 23:12

«لاوروف» بار دیگر بر شرط روسیه برای احیای توافق غلات تأکید کرد

وزیر خارجه روسیه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که مسکو تنها در صورتی به‌توافق غلات بازخواهدگشت که همه تعهدات در قبال طرف روس انجام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی اعلام کرد: کار روی صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه به بازار جهانی ادامه دارد (موضوع احیای توافق غلات دریای سیاه). البته برخی از مشکلات در این مسیر هنوز پابرجا هستند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه در خصوص دیدار امروز وزیر امور خارجه این کشور با دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که مسکو تنها در صورتی به توافق غلات بازخواهد گشت که همه تعهدات در قبال طرف روس انجام شود.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چهارشنبه ۲۸ تیر ماه در سخنانی در ارتباط با توافق غلات موسوم به ابتکار دریای سیاه اعلام کرد: تداوم توافق غلات معنای خود را از دست داده است. غرب از توافقنامه غلات برای باج گیری سیاسی و تقویت شرکت هایش استفاده کرد. غرب نه تنها در توافقنامه غلات، بلکه در انتقال بلاعوض غلات و کودهای شیمیایی توسط روسیه به فقیرترین کشورها نیز مانع تراشی می‌ کند. وقاحت و گستاخی عامل عدم رعایت شرایط در توافق غلات بود. این روسیه است که به امنیت غذایی جهانی کمک می‌کند. اظهاراتی مبنی بر اینکه اوکراین به کشورها مواد غذایی ارائه می‌کند، دروغ است. روسیه آماده است تا به عرضه غلات خود ادامه دهد. مسکو امکان بازگشت به توافق را در صورت درنظرگرفتن و اجرای بدون استثنا تمامی اصول مشارکت در آن بررسی خواهد کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1466918

مهمترین اخبار ایران و جهان: