نیوز سیتی!
15 شهریور 1402 - 10:49

دلدادگان «یا حسین(ع)» سر دادند/حرکت کاروان عاشقی در استان سمنان

شاهرود- آئین گردهمایی و راهپیمایی بزرگ اربعین دلدادگان حسینی همزمان با دیگر نقاط کشور در استان سمنان نیز برگزار شد و مردم متدین این استان بار دیگر نغمه یا حسین(ع) سر دادند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - ندا شمس: هنوز نیم ساعتی به زمان مقرر مانده اما کم کم مردم در مسیر پیاده روی اربعین حسینی دیده می‌شوند از سمنان خبر می‌رسد که مثل موج به میدان امام علی (ع) رسیده‌اند موکب ها آماده پذیرایی است برخی شأن اسپند دود کرده‌اند و فضای زیبایی به مسیر پیاده روی داده است. در دیگر شهرستان‌ها هم همین گونه است امروز ۱۸ شهر استان میزبان مراسم دلدادگان حسینی است.

مردم متدین استان سمنان امروز آمده‌اند تا دل‌هایشان را بگذارند کنار دل‌های عزیزان شأن که امروز در کربلا هستند امروز در بین‌الحرمین هستند امروز یک نفس فاصله دارند تا حریم مقدس حرم امام حسین (ع) و آمده‌اند تا بگویند که اگر من آنجا نیستم دلم آنجا است.

مسیرها آماده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ موکب در جای جای استان برپا خواهد شد تا شاهد برپایی پرشور این حرکت تمدنی ویژه باشیم، بیان کرد: پیاده روی دلدادگان حسینی در سمنان ساعت هشت صبح روز اربعین از میدان امام علی (ع) تا مصلی و در درجزین ساعت ۹ و نیم صبح از مسجد قائم (عج) تا مسجد صاحب‌الزمان (عج) برگزار شده است.

حجت الاسلام عباس عبدالهی با بیان اینکه پیاده روی اربعین جاماندگان و دلدادگان حسینی در شهمیرزاد ساعت ۹ و نیم صبح از میدان امام (ره) تا امام زاده یحیی (ع) و گلزار شهدا برگزار می‌شود، گفت: در شاهرود این مراسم از هفت صبح از سه راهی مجن تا امام زاده بسطام، در دامغان از گلزار شهدای شهدای پارک دانشجو تا بلوار جانباز، بلوار شمالی و امامزادگان محمد و جعفر (ع) و در گرمسار از گلزار شهدا تا امامزاده اسماعیل (ع) برگزار شده است.

وی افزود: پیاده روی دلدادگان حسینی در مهدیشهر از میدان ولیعصر (عج) به سمت دانشکده روانشناسی دربند، در سرخه از میدان آزادی به سمت نظامین، اسد آباد و در نهایت لاسجرد، در آرادان از شهدای گمنام تا امامزاده شاه نظر و در ایوان کی از شهدای گمنام تا امامزاده عاقب (ع) برگزار شده است.

همه امروز می‌آیند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بزرگترین مسیر راهپیمایی اربعین حسینی کشور را مرتبط با بیارجمند دانست و تاکید کرد: مردم این شهر از صبح از شهر بیارجمند و المان شهدای گمنام درون شهر راه افتاده و تا ابتدای جاده یعنی زائر سرا می‌آیند.

عبدالهی که شب گذشته نیز به بازدید از موکب‌های مسیر شاهرود به بسطام پرداخته بیان می‌کند: در رویان از مسجد جامع تا امامزاده محمد (ع) دیزج و در کلاته خیج از میدان امام تا شهدای گمنام برگزار خواهد شد مراسم پیاده روی دلدادگان دیباج نیز از گلزار شهدای گمنام تا امامزاده محمد (ع) برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در کلاته رودبار مردم از ساعت هشت صبح از چشمه علی تا گلزار شهدا در پیاده روی دلدادگان اربعین حسینی حضور خواهند یافت، تاکید کرد: این مراسم در میامی از میدان عاشورا تا گلزار شهدای گمنام سه چنار در رضوان کالپوش از مسجد جامع تا دانیال نبی و سرحدات از محمدآباد تا ارمیان نبی برگزار شده است.

دلدادگان «یا حسین(ع)» سر دادند/حرکت کاروان عاشقی در استان سمنان

همه آمدند… حتی خیلی زودتر

مسیر راهپیمایی بزرگ شاهرود تا بسطام که شاید بزرگترین راهپیمایی اربعین دلدادگان حسینی استان سمنان در کنار مراسم ویژه مردم سمنان باشد، از ساعتی قبل از آغاز میزبان مردم است جالب اینجا است که برخی موکب ها هنوز آماده پذیرایی نیستند که مردم سر رسیده‌اند این اوج دلدادگی از کجا می‌آید؟ این مردم چه عشقی به حسین (ع) دارند.

دود اسپند برخی موکب ها بر مسیر فرش می‌شود گروهی اجاق‌های موقتی درست کرده‌اند و عطر چای و بخار آب جوش را به راه انداخته‌اند موکب به موکب، همه چیز مهیا است تا پذیرایی از مردم انجام شود اینجا همه آمده‌اند تا در این دلدادگی سهمی داشته باشند. همه آمده‌اند تا بگویند که نقشی در این دلدادگی دارند.

موج اصلی مردم اما رأس ساعت مقرر می‌رسد گروه گروه می‌آیند خیلی‌هایشان از داخل شهر شاهرود پیاده آمده‌اند برخی دیگر هم خودروهایشان را در مسیر قرار داده و خود را به جاده شاهرود بسطام رسانده‌اند اینجا ارادت حرف اول را می‌زند.

همایش بزرگ معنوی

حجت‌الاسلام سید علی رضوی نسب امام جمعه بخش بسطام در گفتگو با خبرنگار مهر، کنگره عظیم معنوی و سیاسی پیاده روی اربعین را مقدمه ساز ظهور جهانی حضرت مهدی (عج) دانست و اظهار داشت: این همایش بزرگ معنوی ظرفیت‌های نهفته را آشکار می‌سازد و نشان قدرت نظام شیعی است.

رضوی نسب که خود نیز در میان راهپیمایان است، می‌گوید: پیاده روی اربعین حسینی رزمایشی ارزشمند و معنوی برای نشان دادن اقتدار شیعیان به جامعه جهانی است که ملت غیور و انقلابی ایران اسلامی با حضور گسترده در آن به خوبی از این فرصت استفاده کردند.

وی افزود: مردم شهرستان شاهرود و بخش بسطام دوشادوش هم در این راهپیمایی نمادین شرکت کرده همراه و هم نوا با مردم سراسر جهان و ایران اسلامی و با تاسی از حضرت زینب کبری (ع) پرچم حمایت از ولایت را برافراشته خواهند کرد.

دلدادگان «یا حسین(ع)» سر دادند/حرکت کاروان عاشقی در استان سمنان

موکب ها برپا است

موکب ها برپا شده است خیلی‌هایشان از روزها قبل، شهرداری شاهرود هم کار زیبایی کرده است موکبی بزرگ همراه با یک استودیو برای ضبط تصاویر فرهنگی که در نوع خود، قابل تقدیر است امروز اینجا همه چیز دست به دست هم داده تا راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در سرزمین کربلا، بازسازی و تداعی شود.

موکب ها از مردم پذیرایی می‌کنند برخی شأن نان و پنیر به دست زائران می‌دهند اما بازار چای و نوشیدنی‌هایی مانند شیر گرم‌تر است مردم خودشان را رسانده‌اند تا در راهپیمایی عظیم دلدادگان حسینی که برای مهیا کردن شرایط و موکب هایش بسیار زحمت کشیده شده برسانند.

کارهای فرهنگی زیبایی هم شده است غرفه‌هایی برای نقاشی کودکان، ایستگاه‌های فرهنگی، ذکر یاد شهدا، حتی توصیه به نگهداری درختان، اشاره به نهال کاری و طرح یک میلیارد درخت، تمثال شهدا، غرفه خبر و ده‌ها مورد دیگر که مهیای پذیرایی عاشقان است.

حرکت ارزشمند اربعین

سیدحسین هاشمی معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود حرکت ارزشمند پیاده روی اربعین حسینی و حضور پرشور مردم در این مراسم معنوی را تجلی عشق به ساحت سیدالشهدا (ع) عنوان کرد و به خبرنگار مهر، گفت: پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی یک حرکت مردمی محسوب می‌شود، گفت: تمامی دستگاه‌ها و نهادهای شهرستان شاهرود هر یک بر اساس وظایف و حیطه اختیار خود وظیفه پشتیبانی و کمک دارند.

حسن گرزین بخشدار بسطام که از چند روز قبل شرایط را برای این میزبانی مهیا کرده در خصوص مراسم نمادین پیاده روی جاماندگان اربعین بیان داشت: این مراسم تبدیل به یکی از مناسک مردم بسطام و شاهرود در چندین سال اخیر گشته است و نشان از دلدادگی به محضر امام حسین (ع) و ائمه معصومان (ع) است در این راستا دولت و همه بخش‌های مرتبط باید نقش و مسئولیت خود را به نحوی ایفا کنند تا بزرگ‌ترین گردهمایی عالم هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.

آماده سازی مسیر راهپیمایی اربعین دلدادگان

شهرداری بسطام هم برای این روز فراوان کوشش کرده است شهردار بسطام با بیان اینکه خستگی برای عزاداران اربعین حسینی معنا ندارد، اظهار داشت: شهرداری همپای مردم در آماده سازی مسیر پیاده روی گام برمی‌دارد و در این راستا تمام توان خود را به کار گرفته است.

سید جلال‌الدین میر احمدی آماده سازی، تسطیح و آماده سازی محل برای احداث مواکب، نصب بنر به مناسبت ایام اربعین در نقاط مختلف شهر، نظافت، آراستگی خیابان‌های اصلی شهر و آماده سازی مسیر در نقاط مختلف شهر بویژه محور بسطام به شاهرود را نیز از اقدامات شهرداری عنوان کرد.

وی به مشارکت و همکاری شهروندان، شهرداری‌های شهرستان شاهرود و هیئت داران در برپایی موکب‌های مردمی اشاره کرد و گفت: برپایی چندین موکب برای مدیحه سرایی، گروه‌های سرود مذهبی، قرائت زیارت اربعین، همخوانی در طول مسیر راهپیمایی انجام می‌شود.

دلدادگان «یا حسین(ع)» سر دادند/حرکت کاروان عاشقی در استان سمنان

۱۲ ساعت میزبانی از عاشقان

ناصر شمس رئیس شورای اسلامی شهر نمونه گردشگری بسطام با اشاره به برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان از سه راهی مجن تا آستان مقدس امامزاده سید ابوالقاسم (ع) شهر بسطام اظهار داشت: این مراسم از هفت صبح تا پنج عصر برگزار خواهد شد و با همراهی سایر ارگان‌ها سعی شده خدماتی برای کسانی که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند، ارائه شود.

وی گفت: این حرکت که با حضور پرشور مردم از نقاط مختلف شهرستان شاهرود در شهر بسطام برگزار می‌شود، یکی از موهبت‌هایی است که نصیب این شهر شده و امیدواریم اقدامات امسال زمینه‌ای برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم در سال‌های آینده باشد.

شمس همچنین از توزیع اقلام خوراکی شامل کیک، آبمیوه، چایی، آب معدنی و … در مسیر راهپیمایی جاماندگان خبر داد و به اجرای برنامه‌های فرهنگی مختلف در این همایش بزرگ دینی اشاره کرد و افزود: در این پیاده روی تبیین نقش حجاب و عفاف و شهدای شهرستان و… لحاظ شده است.

آثار و برکات اربعین

علی وکیلی نایب رئیس شورای اسلامی بسطام ضمن اظهار خرسندی از میزبانی شهر بسطام در مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی به خبرنگار مهر، گفت: این توفیق چندمین سال است که شامل مردم بسطام شده است و شهرداری و شورای شهر بسطام در آمادگی کامل برای ارائه تمهیدات است.

وی ادامه داد: از جمله آثار و برکات اربعین حسینی و قیام عاشورا این است که جامعه به تدریج مهیای ظهور حضرت ولی عصر (عج) در دوران غیبت می‌شود و این همایش معنوی بزرگ قدرت اسلام و نظام اسلامی را بیش از پیش هویدا می‌سازد.

سید حسینی یکی از خادمان موکب ها نیز با بیان اینکه این چندمین سال پیاپی است که توفیق خدمت رسانی به عاشقان امام حسین (ع) را داریم، به خبرنگار مهر، می‌گوید: در واقع این فرصتی برای کسانی است که توفیق زیارت کربلا را ندارند و غنیمتی است تا این حسرت را بین خودمان تقسیم کنیم.

فرصت دلدادگی مهیا است

حجت الاسلام محمد حسین پور یک کارشناس مسائل مذهبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: همه مردم فرصت و شرایط حضور در اربعین حسینی را ندارند چرا که برخی به لحاظ شغل و کار، برخی به لحاظ سلامتی یا جسمانی و حتی وسع مالی و… امکان حضور در اربعین را ندارند لذا نیاز بود که مسئولان فرهنگی ما اقدامی کنند تا مردم در این مسیر یک اجتماع را برگزار کنند که خوشبختانه شاهد هستیم با شور زیادی این مراسم در سراسر استان سمنان برگزار می‌شود.

امروز جای جای استان سمنان میزبان دلدادگان حسینی است دامغانی‌ها از صبح در میدان عاشقی حضور دارند مردم مهدیشهر و سرخه و آرادان هم همینطور؛ قرار است زیارت اربعین بخوانند زیارت عاشورا بخوانند آن هم ظهر هنگام نماز؛ امروز استان سمنان یکپارچه حسینیه شد بار دیگر در رثای اباعبدالله (ع) مردم نشان دادند که عاشق امام حسین (ع) هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1487662

مهمترین اخبار ایران و جهان: