نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 12:26

روایت ایمان شمسایی از تلاش وزارت ارشاد برای جلوگیری از حذف آگهی به رسانه‌ها

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با بیان اینکه درباره موضوع حذف آگهی‌های دولتی به کمیسیون صنایع مجلس رفتم، گفت: با وجود اینکه هم می‌گفتند که آگهی دولتی باید حذف شود، ما سفت ایستادیم و گفتیم که یعنی چه آگهی دولتی حذف شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، ایمان شمسایی در نشست صمیمانه با مدیران مسئول و سردبیران خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استان قزوین که در سالن جلسات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: اگر رسانه را یارانه‌بگیر کرده و آن را به حقوق دولتی اتکا دادیم، مخاطب قهر می‌کند.

وی در جواب یکی از خبرنگاران که گفت «آیا فکر اقتصاد رسانه‌ها را کردید» گفت: قرار نیست کسی برای رسانه اقتصاد ایجاد کند. کسی که روز اول آمده یک رسانه را بگیرد، تیک این گزینه که «توان مالی برای اداره رسانه دارم» را زده است. وظیفه ما این است که تسهیل کنیم. در ضمن کدام شغل در کشور این‌قدر حمایت می‌شود؟ این حرف حقیقی است، نه حقوقی.

شمسایی اضافه کرد: معافیت از مالیات، دائر کردن دفتر کار در ملک مسکونی، پرداخت بهای آب، برق و گاز با تعرفه فرهنگی و اعطای یارانه و آگهی حمایت‌های دولت از مطبوعات است، اما مخاطب کجاست؟ به همین خاطر است که می‌گویند اگر آگهی ندهید، من چه‌کار کنیم؟ قرار نیست که حیات رسانه به آگهی دولتی باشد.

وی ادامه داد: پایگاه خبری داشتیم که در طرح رتبه‌بندی ما شرکت نکرد. پایگاه خبری که اصلاح‌طلب است و از نظر سیاسی با تغییر معاون وزیر ما هماهنگ نیست، اما مدیر همین پایگاه خبری گفت که یارانه نمی‌خواهم و گفت می‌خواهم آزاد باشم.

مدیرکل مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه باید رسانه مکتوب را حفظ کنیم، گفت: موظفیم میراث مکتوب یعنی روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها را حفظ کنیم، ولی از آن‌طرف نگویید که حال رسانه بد است. اگر حال رسانه بد است، چرا هر هفته 50 تقاضای مجوز داریم.

شمسایی تصریح کرد: سال 1400 حدود 192 میلیارد تومان آگهی دولتی دادیم که در سال 1401 به 315 میلیارد تومان رسیده است. یعنی با وجود اینکه تعرفه‌آگهی 30 درصد افزایش یافته، کل رقم آگهی‌ها 60 درصد بیشتر شده است. یعنی 315 میلیارد تومان به اضافه 150 میلیارد تومان پرداخت شده و جمعاً میزان به 465 میلیارد تومان رسیده است. یعنی روزی 1.5 میلیارد تومان به رسانه‌ها کمک شده است.

وی افزود: 9.5 میلیارد تومان سهم یارانه‌ای بوده که به تازگی به سایت‌های خبری داده شده و البته هنوز پرداخت نشده است. میزان این یارانه برای هر سایت رقم‌های پایینی مانند یک‌میلیون و 2 میلیون است و علت این موضوع هم زیاد شدن سایت‌های خبری است.

شمسایی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه کشور آگهی دولتی حذف شده بود و ما برای احیای آن جنگیدیم. چون می‌گفتند آگهی دولتی را در سامانه ستاد بدهید و نمی‌خواهد آگهی بدهید. مصرف رسانه‌ای مردم کم نشده، بلکه تغییر کرده. ما چرا برای نیازهای نوشونده مخاطب برنامه داشتیم؟

استانداری قزوین , وزارت فرهنگ و ارشاد , نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ,

افزایش 118 درصدی ارزش آگهی‌های دولتی در قزوین

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با بیان اینکه درباره موضوع حذف آگهی‌های دولتی به کمیسیون صنایع مجلس رفتم، گفت: با وجود اینکه هم می‌گفتند که آگهی دولتی باید حذف شود، ما سفت ایستادیم و گفتیم که یعنی چه آگهی دولتی حذف شود.

شمسایی تصریح کرد: این وضع که از این طرف آگهی دولتی بدهیم و از آن‌طرف آگهی بگیریم و مخاطب فراموش شود، مناسب نیست. به این صورت که وقتی از مخاطب می‌پرسیم که کی روزنامه خواندی؟ و می‌گویند معلوم نیست.

وی با اشاره به آمار ارقام آگهی‌های دولتی استان قزوین افزود: سال 1400 حدود 2 میلیارد و 970 میلیون تومان آگهی دولتی بین نشریات مختلف توزیع شده که سال 1401 به 6 میلیارد و 482 میلیون تومان رسیده که بیش از 118 درصد رشد داشته است. در 3 ماهه سال جاری هم 2 میلیارد و 700 میلیون تومان آگهی دولتی در استان قزوین توزیع شده است.

شمسایی ادامه داد: به وزارت اقتصاد نامه زدیم که به ذی‌حساب‌هایش بخشنامه کند که حق ندارند خارج از سامانه آگهی دولتی بدهند. به مدیران رسانه‌ها نامه زدیم که چه تعداد آگهی خارج از سامانه گرفتند.

65 درصد رتبه رسانه‌های استانی را تولیدمحتوا تعیین می‌کند

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با اشاره به ماده 46 قانون مطبوعات گفت: طبق این ماده صاحب‌امتیاز موظف است که خبرنگارش را بیمه کند تا اگر روزی کارگاه (رسانه) تعطیل شد، بتواند از مزایای قانونی استفاده کند.

شمسایی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره اینکه چرا رتبه‌بندی رسانه‌ها بر مبنای تولید محتوا نیست، به شرایط رتبه‌بندی روزنامه و رسانه‌های استانی اشاره کرد و افزود: در رتبه‌بندی روزنامه و رسانه‌های استانی 65 درصد به تولید محتوا و 35 درصد به موارد اجرایی نمره می‌دهیم و در رسانه‌های کشور این نسبت 60 به 40 است.

وی ادامه داد: ابلاغیه جدید رتبه‌بندی 7 تیرماه امسال به همه رسانه‌ها ابلاغ شده و طبق این دستورالعمل 60 درصد امتیاز به تولید محتوا و 17 امتیاز به بیمه خبرنگاران می‌دهیم، یعنی 77 درصد امتیاز رتبه‌بندی هر رسانه را باید تولید محتوا و بیمه خبرنگاری تشکیل دهد. همه اینها به معنی کمک به امنیت شغلی اهالی رسانه است. بنابراین رسانه‌ها برای افزایش امتیاز خبرنگارش را بیمه می‌کند.

استانداری قزوین , وزارت فرهنگ و ارشاد , نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ,

مجوز نمایندگی روزنامه افرادی که تولیدمحتوا ندارند، تمدید نشد

مدیرکل ارشاد استان قزوین نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه قراری را از سال گذشته گذاشتیم و امسال هم اجرای آن را شروع کردیم، گفت: قرارمان این بود که منابع مالی حوزه رسانه برای اهل رسانه باشد و کاری با جهت‌گیری سیاسی فرد هم نداریم.

فائزی تصریح کرد: بعضی از افراد در این جلسه هستند که به ما معرفی شده و به لحاظ نگرش سیاسی در تقابل قطعی با دولت فعلی است. آمدیم به او روزنامه دادیم، به او گفتیم به تو آگهی دولتی هم می‌دهیم؛ چرا که اهل رسانه است و معیشتش فقط از اینجاست. در این موضوع با جهت‌گیری سیاسی فرد مطلقا کاری نداریم. مثل صندوق هنر است که چترش عام و باز است.

وی افزود: اما یک قیدی گذاشتیم و آن قید این بود که کسی که کسب‌وکار دیگری دارد، دست به قلم نیست و تولیدمحتوا نمی‌کند و به قول یکی از حضار آمده یک‌دانه برای خودش، دو تا برای بچه‌اش و یکی برای خانمش مجوز روزنامه گرفته که ماهانه آب‌باریکه‌ای از آگهی بیاید، مجوز نمایندگی این افراد را تمدید نمی‌کنیم و نکردیم.

حذف آگهی 60 درصد روزنامه‌های استان قزوین

فائزی ادامه داد: امسال در موارد متعدد ما چنین مجوزهایی را قلع‌وقمع کردیم. قانونی گذاشتیم که هر کسی با هر رنگ و نژادی عضو ای‌‌رسانه بود، اگر درخواست مجوز نمایندگی روزنامه داد، ما تأیید می‌کنیم.

وی یادآور شد: در ضمن روزنامه‌هایی که روزانه کمتر از 50 نسخه توزیع داشته باشند، آگهیشان باید حذف شود و فکر می‌کنم از هفته بعد 60 درصد روزنامه‌های استان قزوین آگهی نمی‌گیرند. بنابراین آگهی به کسی می‌رسد که دست به قلم بوده و معیشتش از رسانه است.

استانداری قزوین , وزارت فرهنگ و ارشاد , نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ,

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1356562

مهمترین اخبار ایران و جهان: