نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 23:52

عرفه روایت سعادت مضاعف/ سمنانی‌ها دل در گرو بندگی خدا دارند

سمنان- مردم متدین و خداشناس استان سمنان با حضور در مراسم محوری عرفه در جای جای استان بار دیگر عشق به خدای متعال را از ته دل فریاد زدند.

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها؛ مردم استان سمنان این روزها همپای سپید پوشان احرام در عرفات است آنجا که دل‌های عاشق مالامال از عشق خدایی به آسمان پیوند می‌خورد روز عرفه از مهم‌ترین روزهایی است که معرفت به خدا در انسان تقویت می‌شود فرصتی برای بندگی عشق ورزیدن؛ فرصتی که انسان دل خود را برای نزدیکی به خدا آماده می‌سازد.

امروز مردم استان سمنان از کوچک‌ترین روستاها تا بزرگترین شهرها گرد هم آمدند تا یک بار دیگر جشن بندگی بگیرند آن هم در روزی که دل‌ها همه در عرفات است. دل‌های مردم استان سمنان امروز کنار دل حجاجی است که در صحرای عرفات زیارت سیدالشهدا (ع) می‌خوانند حاجیانی که آماده می‌شوند برای عید قربانی که حج ابراهیمی‌شان کامل می‌شود.

مراسم محوری عرفه نیز امروز در جای جای استان سمنان برگزار شد به خصوص گلزار شهدا، المان‌های شهدای گمنام و همچنین مساجد میزبان نوای زیارت نامه خوانی مردم متدین استان بود. مردمی که امروز را گرامی داشتند چرا که قدر این روزهای طلایی بندگی را می‌دانند. امروز همه جا زمزمه دعای عرفه است.

عرفه روایت سعادت مضاعف/ سمنانی‌ها دل در گرو بندگی خدا دارند

اعمال عرفه

برای عرفه البته اعمالی نیز بیان شده است که نخستین آنها غسل است. حجت الاسلام محمد حسین پور در گفتگو با مهر، درباره این اعمال می‌گوید: مردم استان سمنان مانند دیگر مسلمانان روز عرفه را با غسل آغاز می‌کنند چرا که برای آن بسیار توصیه‌ها آمده است. در کنار آن البته دعای عرفه و ادعیه این روز توصیه می‌شود.

حسین پور با بیان اینکه روزه گرفتن نیز از اعمالی است که در عرفه توصیه شده است، ابراز کرد: خواندن دو رکعت نماز به نیت استغفار از گناهان و ذکر توبه برای بخشایش گناهان از دیگر نکات عرفه است چرا که در روایت‌ها آمده امروز هم مانند قدر، فرصت طلایی بخشایش گناهان است.

وی با بیان اینکه زیارت سید الشهدا (ع) و دعای معروف به اللَّهُمَّ یَا شَاهِدَ کُلِّ نَجْوَی از دیگر اعمال امروز است که شاهد بودیم با حضور باشکوه مردم امروز این مراسم برگزار شد، ابراز کرد: ذکر ۱۰۰ مرتبه سُبْحانَ اللّٰهِ وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَکْبَرُ. ام داوود و… در زمره دیگر موضوعاتی است که در عرفات ذکر شده است.

عرفه روزی است که ندای «سُبْحانَ اللّٰهِ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّٰهِ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّٰهِ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّٰهِ یَبْقیٰ رَبُّنا وَیَفْنیٰ کُلُّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّٰهِ تَسْبِیحاً یَفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلاً کَثِیراً قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّٰهِ تَسْبِیحاً یَفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلاً کَثِیراً بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ وَسُبْحانَ اللّٰهِ تَسْبِیحاً یَفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلاً کَثِیراً مَعَ کُلِّ أَحَدٍ؛ وَسُبْحانَ اللّٰهِ تَسْبِیحاً یَفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلاً کَثِیراً لِرَبِّنَا الْباقِی وَیَفْنیٰ کُلُّ أَحَدٍ! وَسُبْحانَ اللّٰهِ تَسْبِیحاً لَایُحْصیٰ وَلَا یُدْریٰ وَلَا یُنْسیٰ وَلَا یَبْلیٰ وَلَا یَفْنیٰ وَلَیْسَ لَهُ مُنْتَهی! وَسُبْحانَ اللّٰهِ تَسبِیحاً یَدُومُ بِدَوامِهِ وَیَبْقیٰ بِبَقائِهِ فِی سِنِی الْعالَمِینَ وَشُهُورِ الدُّهُورِ وَأَیَّامِ الدُّنْیا وَساعاتِ اللَّیْلِ وَالنَّهارِ! وَسُبْحانَ اللّٰهِ أَبَدَ الْأَبَدِ وَمَعَ الْأَبَدِ مِمّا لَایُحْصِیهِ الْعَدَدُ، وَلَا یُفْنِیهِ الْأَمَدُ، وَلَا یَقْطَعُهُ الْأَبَدُ، وَ تَبارَکَ اللّٰهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ.» مردم استان سمنان به آسمان‌ها می‌رسد.

عرفه روایت سعادت مضاعف/ سمنانی‌ها دل در گرو بندگی خدا دارند

حجاج استان سمنان و آمادگی برای عید بندگی

«دعای عشرات» که برای آن بسیار موارد ذکر شده از جمله زمزمه‌های امروز است آن هم از زبان مردمانی که دل در کنار حجاج ایرانی دارند. حاجیانی که امروز در عرفات بودند. آنطور که خلیل دلپاک مدیرکل حج و زیارت استان سمنان در گفتگوی مجازی با مهر، می‌گوید: حال تمام حاجیان استان خوب است و امروز اعمال عرفه را به جای آوردند.

دلپاک با اشاره به فضای معنوی حاکم بر هشت کاروان استان سمنان و شرایطی که امروز بر یک هزار و ۱۰۰ حاجی قومسی می‌گذرد، می‌افزاید: خوشبختانه امروز حجاج استان بدون هیچ مشکلی اعمال عرفه را در صحرای عرفات انجام دادند و جای نگرانی برای خانواده‌هایشان نیست.

مردم استان سمنان اما دل‌هایشان آنجا است کنار عرفات، حال و هوای شب عید قربان و روزی بندگی و طاعت و عبادت؛ مردم استان سمنان آماده می‌شوند تا فردا عید قربان را نیز گرامی بدارند از بزرگترین اعیادی که مردم در آن سنگ تمام می‌گذارند.

کمیته امداد اما در این شب عید از مردم خواسته تا قربانیان خودشان را «نذر» کنند فردا هم در مصلاهای نماز، مراکزی برای جمع آوری کمک‌های مردمی ایجاد خواهد شد تا مردم بتوانند نذورات خودشان را چه نقدی و چه در قالب گوشت و قربانی، ارائه کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1316218

مهمترین اخبار ایران و جهان: