نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 16:10

بی‌حجابی در ملأ عام جرم است

رئیس دادگستری شهرستان بابل گفت: بی حجابی در ملا عام جرم است و بر اساس قانون جرم و مجازات تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، امرالله حضرتی رئیس دادگستری شهرستان بابل طی سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه بابل، با گرامیداشت سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش، اظهار کرد: به‌مناسبت سالروز شهادت شهید بهشتی در راس دستگاه قضایی هفته قوه قضاییه نامیده شده است.

وی افزود: مجموعه قوه قضاییه شهرستان بابل در کنار مجموعه دادگستری ، اداره زندان ، اداره ثبت اسناد و املاک و پزشکی قانونی قرار دارد.

رئیس دادگستری شهرستان بابل با هشدار اینکه آمار بالای طلاق در این شهرستان از نگرانی ماست، تصریح کرد: در سه ماه نخست امسال ۴۳۲ پرونده طلاق ثبت شده است که سال گذشته که ۴۰۹ مورد پرونده طلاق ثبت شده که روند صعودی داشته است که به طور متوسط هر ماه ۱۴۰ پرونده طلاق ثبت می شود.

حضرتی یادآور شد: بالاترین پرونده‌های وارده در خصوص طلاق و مشکلات خانوادگی است.

وی با طرح این سوال که باید چکار کنیم که فرزندان ما دچار طلاق نشوند؟ اظهار کرد: برای جلوگیری از طلاق باید قبل و بعد از تولد فرزندان نان پاک و حلال به خانه بیاوریم،تربیت فرزند و‌آموزش مهارت های زندگی به فرزندان را جدی بگیریم، از مشاوره ها در طول زندگی فرزندان و به ویژه ازدواج استفاده کنیم.

رئیس دادگستری شهرستان بابل با بیان اینکه در ازدواج فرزندان دقت و نظارت لازم را داشته باشیم تا فرزندان زود ازدواج کنند و زود صاحب فرزند شوند، گفت: خانواده‌ها در زمان اختلاف از مشاوره استفاده کنند و سمت دادگاه نروند.

حضرتی با بیان اینکه تعداد پرونده‌های سهم الارث زیاد است، یادآور شد: در خردادامسال  ۱۰۳ پرونده در زمینه ارث داریم که در خرداد سال گذشته بسیار کمتر بود.

وی ادامه داد: در مسائل ارث سعی شود با صلح و سازش حل شود؛ زیرا دعوای برادران و خواهران بابت ارث به فرزندان آنها می‌رسد.

رئیس دادگستری شهرستان بابل با اشاره به اینکه یک سوم ارث متعلق به خود فرد است، بیان کرد: توصیه می‌شود که این مقدار مال را در زمان حیات به فکر آخرت خود باشیم.

حضرتی بیان کرد: یکی از پرونده‌های زیاد ما در دستگاه قضایی، در حوزه معاملات است.

وی افزود: برای کاهش دعوی در این زمینه انجام صحیح معاملات مهم است که توصیه می‌شود که مالی را معامله کنید که سند آن حتما به نام فروشنده باشد در خرداد امسال ۱۶۵ مورد پرونده در خصوص تنظیم سند است.

رئیس دادگستری شهرستان بابل با اشاره به اینکه یکی از عمده پرونده های ما در دستگاه قضایی شهرستان بابل در خصوص جرائم خشن، دعوا و درگیری است، افزود: در دعوا فحاشی و تهدید انجام می‌شود که در این راستا تعداد ۷۰۶ مورد شکایت تهدید، در دستگاه ثبت شد.

حضرتی هشدار داد: تعداد پرونده ربا در بابل زیاد است و این به خاطر عدم توجه به سنت قرض‌الحسنه است.

وی با بیان اینکه بی‌حجابی در ملا عام جرم است و بر اساس قانون جرم و مجازات تعیین شود، یادآور شد: موارد ثبت شده سرقت در این شهرستان زیاد است و یکی از دلایل آن مشکلات اقتصادی محسوب می شود.

رئیس دادگستری شهرستان بابل با بیان اینکه مشکلات اقتصادی زیاد است و باید اموال را حفظ و حفاظت‌ها را رعایت کنیم، تصریح کرد: مواد مخدر یکی از عوامل طلاق و جرائم است؛ ایران در میان دیگر کشورها به شدت در مورد مواد مخدر سختگیری می کند اما لازمه آن توجه و دقت در امر تربیت و پیشگیری در این عرصه است.

حضرتی بیان کرد: پیشنهاد ما در حوزه قراردادها این است که در قراردادها شرط داوری داشته باشید و در زمینه حقوقی حتما از مشاوره استفاده شود.

وی یادآور شد: در واحد ارشاد دادگستری بابل هر روز چهار وکیل حضور دارند تا مشاوره رایگان به مراجعه کننده داشته باشند.

رئیس دادگستری بابل با اعلام اینکه افرادی که توانایی وکیل ندارند، حتما به واحد ارشاد قضایی مراجعه کنند، گفت: قبل از ورود به دادگاه مشاوره بگیرند؛ یکی از علت های رد شایع دعوا در محاکم دادگستری، نبود ادله کافی و عدم طرح براساس مفاد قانونی است.

حضرتی خاطرنشان کرد: بسیاری از وکلا و مردم تاکید دارند که پرونده به شورای حل اختلاف نرود اما استدلال دستگاه قضا این است که با صلح و سازش بسیاری از اختلاف ها حل می‌شود.

پایان پیام/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1303962

مهمترین اخبار ایران و جهان: