نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 12:27

مهارت گفت‌وگو و ارتباطی خود را باید تقویت کنیم

اردبیل- معاون رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: برای غلبه بر خشونت و سایر بزه های اجتماعی ضروری است تا مهارت گفت و گو و الگوهای رفتاری و ارتباطی شایسته را یاد گرفته و به آن پایبند باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف خدادادی پیش از ظهر سه شنبه در نشست بررسی راهکارهای کاهش بزه و جرم در اردبیل اظهار کرد: ما در حال حاضر سرمنشأ بسیاری از آسیب‌ها و نگرانی خانواده‌ها را در بحث تهیه، توزیع و مصرف مواد مخدر می‌دانیم که هر چند به ظاهر این اقدام با تلاش نیروی انتظامی کشف و به نقطه جمع آوری می‌رسد اما کثرت جرایم رخ داده ناشی از تهیه، توزیع و مصرف مواد مخدر بسیار آسیب آفرین است.

وی تصریح کرد: جرم مواد مخدر مانند سرقت نیست که از سوی مردم گزارش شده و یا آماری در این زمینه ارائه شود چرا که ما با تنوع جرایم در این حوزه روبه رو هستیم و ضرورت دارد خانواده‌ها در رفتارها و معاشرت فرزندان خود مراقبت بیشتری را انجام دهند.

معاون رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: ۶۵ تا ۸۵ درصد وقوع جرایم و افزایش آسیب‌ها به ویژه در بخش طلاق، سرقت و خشونت ناشی از اعتیاد است و این بلای خانمان سوز زمینه ساز بسیاری از آسیب‌های دیگر است.

خدادادی خشونت، درگیری، نزاع و توهین را از رایج‌ترین آسیب‌ها و جرایم استان برشمرد و افزود: البته این جرایم تنها در استان اردبیل آمارش بالا نیست بلکه در سایر استان‌ها نیز از شدت بیشتری برخوردار است اما خشونت در این استان در حد دعوا و نزاع است و ما کمترین جرایم مسلحانه، آدم ربایی، تجاوز به عنف و… را شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: خشونت‌های رخ داده در این استان سبک و خرد است اما ریشه آن غفلت از مسائل فرهنگی و بی توجهی به آموزش مهارت‌های رفتاری به ویژه عدم مهارت گفتگو است که ما نتوانستیم به جای دعوا و نزاع با هم مباحثه و گفتگو انجام دهیم.

خدادادی اضافه کرد: با یک گفتگوی ساده می‌توان درگیری، نزاع و خشونت را به حداقل رساند اما گاه با یک جر و بحث ساده حوادثی رخ می‌دهد که هزینه‌ها و تبعات آن بسیار سنگین است.

وی به سرقت، تصادفات رانندگی و کلاهبرداری به عنوان دیگر جرایم پرتکرار در این استان اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه دعاوی حقوقی نیز ما با پرونده‌های دعاوی خانوادگی روبه رو هستیم که در کنار طلاق، استرداد جهیزیه و درخواست مهریه و نفقه از جمله آنها است.

خدادادی بیان کرد: یک سوم دعاوی حقوقی استان در حوزه خانوادگی است و مسئولان امر باید مراقبت بیشتری را انجام دهند تا آمار رو به ازدیاد طلاق در این استان کاهش پیدا کند.

وی رشد هفت درصدی طلاق را در این استان نسبت به سال ۱۴۰۰ یادآور شد و اظهار کرد: از هر ۲۷ ازدواج ثبت شده در استان، ۱۰ ازدواج منجر به طلاق می‌شود.

خدادادی تصریح کرد: این امر نهاد خانواده را متزلزل کرده و آثار مخرب بسیاری را به همراه دارد که شایسته است در امر ازدواج با دقت و وسواس زوجین شناخت کافی از همدیگر داشته باشند و در کنار آن آموزش مهارت‌های رفتاری و ارتباطی بسیار مؤثر خواهد بود.

وی گفت: اگر زوجین مهارت ۱۰ گانه ارتباطی و رفتاری را یاد بگیرند ما با کاهش آمارهای طلاق و آثار و تبعات ناشی از آن در جامعه روبه رو خواهیم شد.

خدادادی خلأ اصلی را در این حوزه نارسایی در سیستم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اعلام کرد و افزود: همه نهادهای فرهنگی و اجتماعی اگر به وظیفه خود به درستی عمل می‌کردند، ما امروز با انبوهی از ورودی پرونده به مراجع قضائی روبه رو نمی‌شدیم.

وی ضرورت رفع مشکلات در حوزه آموزش و پرورش و نهاد خانواده را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ضعیف در این حوزه باید برطرف شود تا ما بتوانیم در یک سیستم تربیتی مناسب از شدت وقوع جرایم و ارجاع پرونده به مراجع قضائی بکاهیم.

معاون رئیس کل دادگستری استان اردبیل اضافه کرد: امیدواریم با تلاش مؤثری که دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی انجام می‌دهند از شدت این آسیب‌ها نیز به تدریج کاسته شده و یک فضای سالم تربیتی در جامعه را شاهد باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1312718

مهمترین اخبار ایران و جهان: