نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 15:32

دیدار مقامات ترکمنستان و پارلمان اروپا با دستور کار همکاری چند جانبه

معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان و هیأت پارلمان اتحادیه اروپا همکاری بیشتر بین دو طرف در زمینه‌های مختلف را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، هیأت نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا در چارچوب سفر خود به ترکمنستان با «مهری بشیم‌اوا» معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

در جریان این مذاکرات، همکاری‌های ترکمنستان و اتحادیه اروپا بررسی و در خصوص توسعه بیشتر روابط بین دو طرف به صورت دوجانبه و در چارچوب قالب «آسیای مرکزی – اتحادیه اروپا» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرف ترکمن در ابتدای این دیدار بر همکاری موثر سیاسی و دیپلماتیک ترکمنستان و اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

جلسات منظم کمیته مشترک «ترکمنستان و اتحادیه اروپا»، گفت‌وگوی بین پارلمانی، گفت‌وگو در زمینه حقوق بشر که به صورت منظم برگزار می‌شوند، مورد توجه ویژه قرار گرفت .

همچنین بر اهمیت برگزاری هفته فرهنگ اتحادیه اروپا در ترکمنستان در سال گذشته به میزبانی عشق آباد و کنفرانس همکاری در زمینه آموزش و همچنین همایش در زمینه انرژی «سبز» تاکید شد.

در بخش دیگری به تشدید مشارکت در قالب «آسیای مرکزی – اتحادیه اروپا» که در چارچوب آن جلساتی در سطح وزیران امور خارجه و نشست‌هایی در چارچوب گفت‌وگوهای سیاسی و امنیتی در سطح عالی بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی و مجامع اقتصادی برگزار می‌شوند، اشاره شد.

هیات پارلمان اروپا در پس زمینه تبادل نظر در خصوص مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بر اهمیت ابتکارات بشردوستانه ترکمنستان متمرکز بر تامین صلح و توسعه پایدار از جمله تلاش‌های «عشق آباد» در روند حل و فصل وضعیت و برقراری اوضاع در افغانستان، تاکید کرد.

در این دیدار فرصت‌های گسترده‌ای برای همکاری در زمینه‌های آموزشی، دیجیتالی شدن، انرژی، حمل و نقل، محیط زیست، منابع آب و حفاظت از محیط زیست شناسایی شد.

علاوه بر این، نمایندگان پارلمان اروپا بر توسعه برابری جنسیتی، نقش فزاینده زنان و جوانان در زندگی سیاسی ترکمنستان تاکید کردند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1302562

مهمترین اخبار ایران و جهان: