نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 13:51

برگزاری نشست تخصصی ادبیات دفاع مقدس به میزبانی خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: امروز به میزبانی خراسان جنوبی نوزدهمین نشست تخصصی ادبیات دفاع مقدس کشور با حضور اساتید کشوری برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا فلاحی ظهر دوشنبه در دیدار رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: امروز نوزدهمین نشست تخصصی ادبیات دفاع مقدس با تأمل در ساخت و پرداخت مباحث خاطره نویسی دفاع مقدس به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: تعداد ۶۵ نفر از نویسندگان حوزه دفاع مقدس استان در این نشست شرکت خواهند داشت و نویسندگان کشور نیز به صورت وبینار این نشست را دنبال می‌کنند.

فعالیت ۱۵۲ نویسنده در حوزه دفاع مقدس در خراسان جنوبی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس و در بحث تألیف و تدوین و چاپ کتب دفاع مقدس اقدامات خوبی در سطح استان انجام گرفته است، یادآور شد: تعداد ۱۵۲ نفر نویسنده دفاع مقدس در استان فعالیت داشته که اسامی آنها در بانک اطلاعاتی بنیاد ثبت شده است.

فلاحی با اشاره به اینکه سال به سال بر این تعداد افزوده می‌شود، اضافه کرد: توجه به نوقلمان حوزه دفاع مقدس اهمیت داشته و در راستای بالا بردن تجربیات آنها همه ساله کارگاه‌های آموزشی برگزار و این نشست تأثیر شگرفی بر نویسندگان استان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه شعر دفاع مقدس ۱۵۰ نفر از شعرا در قالب بانک اطلاعاتی ثبت شده‌اند، بیان داشت: همه ساله جشنواره شعر دفاع مقدس برگزار و از آثار این شعرا برخوردار می‌شویم و با راه اندازی دفاتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها از سال ۱۴۰۰ برکات بسیاری را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

خراسان جنوبی رتبه اول کشوری در چاپ کتب حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس کسب کرد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه چاپ کتب دفاع مقدس و تألیف کتاب در این بخش قدم‌های خوبی برداشته شده است، یادآور شد: در استان گام بزرگی در این حوزه برداشته شد به طوری که در سال ۹۸ دو عنوان کتاب، در سال ۹۹ تعداد ۲۷ عنوان کتاب، در سال ۱۴۰۰ از سهمیه ۶۰ کتابی تعداد ۵۸ عنوان کتاب و در سال گذشته ۶۳ عنوان به چاپ رسیده است.

فلاحی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ با تولید ۳۴ عنوان کتاب از مجموع ۵۸ عنوان که به چاپ رسیده مربوط به حوزه کودک و نوجوان بوده که خراسان جنوبی در این خصوص رتبه اول کشور را داشته است.

وی بیان داشت: در طول دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دو تألیف شده در استان به عنوان کتب برتر کشوری انتخاب شد.

رونمایی کتاب وصیت نامه ۴۰ تن از شهدای استان در سوریه

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه تهیه کتاب‌های صوتی در استان گفت: کتاب‌های صوتی چاپ شده در استان از سال ۹۸ تعداد دو مورد، در سال ۹۹ تعداد ۱۱ مورد، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ مورد و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۴ عنوان بوده است.

فلاحی ادامه داد: توجه ویژه‌ای به کیفیت تولید کتاب‌ها در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری صورت و این کتاب‌ها به چاپ می‌رسند.

وی با بیان اینکه از ترجمه کتاب هم غفلت نشده است، بیان داشت: با همکاری حوزه هنری وصیت نامه ۴۰ تن از شهدای استان به زبان عربی ترجمه و در سوریه رونمایی شد و همچنین در یمن با همراهی سفارت و همکاری حوزه هنری رونمایی کتاب ترجمه شده از آثار بنیاد انجام گرفته است.

پیشرفت‌های خوبی در ساخت موزه دفاع مقدس استان انجام شده است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی تصریح کرد: از ۲۸۹۸۰ رزمنده دفاع مقدس از تعداد محدودی توانسته‌ایم مصاحبه بگیریم و این موضوع همت استانی را می‌طلبد که امیداست با راه اندازی دفاتر شهرستانی بیشتر بتوانیم در به این موضوع بپردازیم.

فلاحی در رابطه با موزه استانی دفاع مقدس گفت: علی رغم اینکه جز ۵ استانی بودیم که بر روی زمین چیزی به عنوان موزه دفاع مقدس نداشتیم خوشبختانه در حال حاضر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و در سفر اول رئیس جمهور بیشترین اعتبار را در سطح کشور به این استان اختصاص داده شده و اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان مصوب گشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پروژه با مساحت ۶ هزار متر در حال انجام بوده و سه هزار متر سازه انجام شده و امیداست بقیه امورات را با قوت پیش ببریم و مشکلات برطرف شود.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل یادمان شهدای گمنام در خراسان جنوبی از محل اعتبارات سفر دولت

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی بیان کرد: محوطه بسیار بزرگی در بحث موزه دفاع مقدس که تجمعات مراسمات مختلف به آنجا ختم شود در حال انجام است.

فلاحی در بحث یادمان‌های شهدای گمنام گفت: اعتبار خوبی در سفر رئیس جمهور برای این موضوع در استان مصوب شد به طوری که مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر و ۷ میلیارد تومان از محل سرفصل نفت به استان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۶۲ نقطه از استان یادمان شهدای گمنام وجود دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۲ یادمان در استان کامل شده و مابقی در حال انجام است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327862

مهمترین اخبار ایران و جهان: