نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 16:51

ورودی کالاهای اساسی به یک درصد کاهش یافت

بندرعباس - وزیر اقتصاد از چند تصمیم مهم مبنی بر کاهش میزان ورودی کالاهای اساسی از چهار درصد به یک درصد و کاهش نرخ مالیات از ۹ درصد به یک درصد در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان خاندوزی بعد از ظهر شنبه در بازدید از روند ترخیص و واردات کالا از طریق گمرک بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش حدود ۱۵ درصدی میزان رسوبات در بنادر کشور گفت: مجموعه آمار رسوبات در گمرکات حدود ۵۰۰ تن است که در مقایسه با عدد ۱۶۰ میلیون تن حجم صادرات و واردات در بنادر کشور عدد پایینی است.

وی با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی اظهارنامه‌های صادراتی و ۱۰ درصدی اظهارنامه‌های وارداتی در بندر شهید رجایی بیان کرد: کاهش ۱۵ درصدی رسوب، هر چند به دلیل مدیریت بهینه، مطلوب نیست اما نشان از همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی در بالابردن سرعت تخلیه کالاها دارد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: مساله شناسه تخصیص ارز نیز موجب طولانی‌شدن ترخیص برخی از کالاها می‌شود که با همکاری بانک مرکزی، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد کشور بهبود بخشیده خواهد شد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه اطاله در انبارهای اموال تملیکی حاکی از این است که هنوز احکام قضائی صادر نشده است، گفت: در حال حاضر ۴۲۶ کانتینر و ۲۹ هزار دستگاه کولر در استان هرمزگان برای حل و فصل شدن نیازمند به حکم نهایی قضائی است.

وی یادآور شد: همچنین ۹۵۰ دستگاه تلویزیون در کردستان، ۱۲۹ دستگاه موتورسیکلت در مازندران، سه‌هزار و ۵۰۰ یخچال هتلی در چهارمحال و بختیاری، ۲۲ هزار مورد لوازم خانگی در تهران، ۷۰ خودرو در بوشهر و ۱۸۵ هزار مورد لوازم برقی در آذربایجان غربی نیز برای حل و فصل شدن نیازمند سرعت بخشیدن در صدور احکام قضائی است.

وزیر امور اقتصاد ابراز کرد: تا پایان تابستان امسال با ظرفیتی که در قانون بودجه ایجاد شده، برای سه‌هزار خودرویی که در گمرکات کشور معطل مانده بودند، مجوز فروش گرفته‌ایم و ۴۰۰ دستگاه مربوط به حوزه راهسازی نیز با این ظرفیت تعیین تکلیف خواهد شد.

وی تاکید کرد: تعیین تکلیف حدود ۶۰۰ کانتینر یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم در استان هرمزگان است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی و استاندار هرمزگان امروز شنبه بین گمرک و سازمان اموال تملیکی کارهای اولیه در حال انجام است و امیدواریم در چند هفته آینده به پایان برسد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1290762

مهمترین اخبار ایران و جهان: