نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 18:32

بلینکن: مذاکرات سازنده و مفید با همتای چینی داشتم

وزیر امور خارجه آمریکا که در پکن به سر می‌برد گفت که مذاکرات سازنده و مفیدی با همتای چینی خود داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا عصر روز یکشنبه گفت که مذاکرات سازنده و مفیدی با همتای چینی خود داشته است.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود که مذاکرات امروزش در چین، صریح و محوری بوده است و در این سفر بر ضرورت باز ماندن کانال‌های ارتباطی برای جلوگیری از سوء تفاهم تاکید کرده است.

بلینکن گفت که از همتای چینی خود دعوت کرده که به واشنگتن سفر کند و وی در زمان مناسب به آمریکا خواهد آمد.

آنتونی بلینکن امروز (یکشنبه، ۱۸ ژوئن) در میانه سردی روابط دوجانبه و چشم‌اندازه تیره برای هر گونه پیشرفت در فهرست طولانی اختلافات بین دو اقتصاد بزرگ جهان، وارد پکن شد. سفر او اولین سفر یک وزیر خارجه آمریکا به چین در پنج سال گذشته است. 

او قرار بود در ماه فوریه به چین سفر کند اما ماجرای پرواز بالونی بر فراز آمریکا که واشنگتن ادعا می‌کند بالون جاسوسی چین بوده، این سفر را به تعویق انداخت. بلینکن همچنین بالاترین مقام دولتی آمریکا از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ است که به چین سفر کرده است.  

 این انتظار وجود دارد که سفر امروز بلینکن به چین، راه را برای نشست‌های دوجانبه بیشتر در ماه‌های آتی، از جمله سفر احتمالی وزرای خزانه‌داری و بازرگانی آمریکا به چین هموار کند. رایزنی‌های وزیر خارجه آمریکا در پکن همچنین می‌تواند زمینه را برای دیدارهای شی و بایدن در نشست‌های چندجانبه سران در اواخر سال ایجاد کند. 

رئیس‌جمهور آمریکا شنبه ابراز امیدواری کرد بتواند در چندماه آینده با همتای چینی دیدار کند. چین و آمریکا بر سر طیفی وسیعی از مسائل از تجارت تا مسائل حاکمیتی چین اختلاف‌نظر دارند. کمک‌های نظامی آمریکا به تایوان که چین آن را متعلق به خود می‌داند، این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است کار پکن و واشنگتن به درگیری نظامی بر سر این جزیره بکشد. 

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1293562

مهمترین اخبار ایران و جهان: