نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 09:02

واکنش رئیس جهاد کشاورزی گلستان به هیاهوی جوانه زدن گندم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: موضوع جوانه زدن گندم هر ساله وجود داشته و حتی در اروپا نیز وجود دارد و یک اتفاق طبیعی است، هیچ مشکلی در تحویل گرفتن گندم‌ها وجود ندارد و تمام مراکز فعال است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمد برزعلی صبح امروز با حضور در تحریریه خبرگزاری فارس در گرگان ضمن بازدید از دفتر خبرگزاری فارس و تقدیر از تلاش‌های این رسانه در انعکاس اخبار مثبت، مفید و دقیق و بیان راهکارها در کنار انتقادات، در گفت‌وگو با خبرنگاران این خبرگزاری در خصوص آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان است و در حال حاضر در صورتی که با قیمت کمتر از کشاورزان خریداری شده و یا مبلغ پایین‌تری به حساب آنها واریز شده اطمینان داشته باشند که این مبلغ علی‌الحساب است و باقی آن نیز پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون نزدیک به ۴۵۰ هزار تن گندم تولید شده در استان خرید تضمینی شده و با وجود خشکسالی بسیار شدید در استان گلستان، اقدامات ما به صورتی بود که پیش‌بینی می‌کنیم خرید تضمینی ما تا ۵۰۰ هزار تن نیز خواهد رسید.

رئیس‌ سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: ما با این خشکسالی شدید برآوردها بر این بود تولید ما به ۳۰۰ هزار تن هم نرسد اما به دلیل اقدامات به موقع کارشناسان، راهنمایی کشاورزان و اقدامات تخصصی انجام شده خوشبختانه این تولید تا ۵۰۰ هزار تن نیز خواهد رسید.

برزعلی بیان کرد: با وجود سرمای شدیدی که در زمستان سال گذشته در استان داشتیم اما به دلیل استفاده بجا، دقیق و افزایش سطح استفاده از کودهای شیمیایی، باعث شد گندم‌های استان مقاوم تر شده و حتی کیفیت گندم‌های استان افزایش یابد.

وی اضافه کرد: تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان از طلب گندمکاران استان گلستان پرداخت شده و چون پرداخت آن توسط شرکت بازرگانی ایران انجام خواهد شد آنها باید پاسخگوی پرداخت باقی آن باشند اما ما نیز با جدیت پیگیر هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مطالب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص گندم‌های جوانه‌زده در استان، گفت: موضوع جوانه زدن گندم روی خوشه گندم چیز جدیدی نیست و حتی در اروپا نیز اتفاق می‌افتد.

برزعلی گفت: ما در دستورالعمل داریم که تا چهار درصد افت محصول، گندم را تحویل بگیریم و این موضوع بخاطر بارش شدید باران پس از رسیدن زمان برداشت محصول اتفاق می‌افتد.

وی افزود: برای مثال در ۱۶ خرداد به مدت چهار روز بارش شدید در استان داشتیم و محصول رسیده و آماده برداشت به دلیل بارش شدید باران دچار جوانه زدن شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: گندم که در رطوبت ممتد قرار بگیرد، گندم در روی خوشه دوباره جوانه می‌زند و اگر کشاورزان محصول را به موقع برداشت می‌کردند قطعا چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

برزعلی تاکید کرد: ما در کشور به ازای هر کمباین ۴۵۰ هکتار اراضی گندم برای برداشت وجود دارد و در استان ما این عدد بالای ۱۶۰ هکتار است و امسال در استان گلستان با توجه به خشکسالی رخ داده، این عدد به ۱۱۴ هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۷۲ هزار هکتار اراضی گندم در استان داریم که امسال ۲۹۱ هزار هکتار قابل برداشت بود، افزود: ما در استان بیش از ۳ هزار کمباین داریم که به هیچ عنوان کمبود کمباین در استان گلستان وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص علت صف‌های ایجاد شده برای خرید تضمینی گندم، تصریح کرد: این به دلیل همزمانی برداشت توسط کمباین‌های زیاد در یک منطقه بوده، در حالی که سال گذشته به دلیل گستردگی برداشت‌ها، کمباین‌ها به مرور اقدام به برداشت محصول می‌کردند و صف‌های امسال را شاهد نبودیم.

برزعلی گفت: از سوی دیگر به دلیل اینکه برخی از محصولات با تراکتور جابجا شده و به مرکز تحویل رسانده می‌شود، کشاورز تمایلی ندارد که در صورت شلوغی یک مرکز، محصول را به مرکز دیگری ببرد.

وی افزود: در مراکز خرید، همزمان با خرید تخلیه بار نیز انجام می‌شد تا کشاورزان با مشکل کمتری مواجه شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص اینکه گفته می‌شود جوانه زدن گندم کشاورزان به دلیل عدم خرید جوانه زده شده، گفت: به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد، از ۶۸ مرکز خرید گندم، تنها دو مرکز به دلیل تخلف تعطیل شد و باقی مراکز با تمام توان فعالیت کرده است.

برزعلی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر علمی امکان دارد گندم برداشت شده دچار جوانه زدن شود، تاکید کرد: زمانی که گندم با رطوبت بیش از ۱۴ درصد برداشت می‌شود، مرکز هم بر اساس دستورالعمل اجازه دریافت ندارد و ماندگاری گندم ممکن است باعث کپک زدن و یا جوانه زدن شود.

وی در خصوص اخذ تعهد نامه منتشر شده در فضای مجازی تاکید کرد: این تعهدنامه نیست بلکه رسید تحویل با مشخصات گندم دریافت شده است و یک اقدام معمول همیشگی در هر سال است و مشکل خاصی وجود ندارد.

پایان پیام/۸۳۰۰۴

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1294662

مهمترین اخبار ایران و جهان: