نیوز سیتی!
02 فروردین 1402 - 11:47

رمز یک موفقیت؛ اختراعی بین المللی که به دریافت جایزه طلایی تورنتو ختم شد

دکتر غلامحسین یوسفی دانشیار فارماسیوتیکس یکی از محققان برجسته استان فارسی است که تا کنون موفق به ثبت دو اختراع در زمینه دارو در داخل و خارج کشور و کسب جایزه طلا در مسابقات تورنتو کانادا شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دانشمندان  بزرگ زیادی در جهان هستند که به دنبال پیدایش و کشف راه های جدید برای ورود به دنیای بی پایان علم می باشند. 

در گوشه و کنار کشور‌ عزیزمان ایران نیز از دیرباز تاکنون اندیشمندان مشهور زیادی همچون زکریای رازی زیسته اند که با بهره گیری از علم و دانش خود توانسته اند خدمتی بزرگ به سراسر جهان خلقت بکنند.

در استان پهناورمان فارس و شهر شیراز نیز کیمیا گران ناشناخته فراوانی مشغول به پژوهش، تحقیق، کشف و اختراع عناصر مختلفی  برای ورود به دنیای پهناور و شگفت انگیز علم هستند تا علاوه بر یاری به همنوعانشان، نام ایران را نیز سربلند نگه دارند. 

  آوازه های دکتر یوسفی در داروسازی مرا ترغیب کرد تا بیشتر با این داروسازِ افتخارآفرین هم استانی مان آشنا شوم

از دکتر یوسفی متخصص فارماسیوتیکس خواستم خودش را معرفی کند، با متانتی خاص گفت: غلامحسین یوسفی، متولد سال ۱۳۵۷ و اهل آباده فارس هستم. 

وی  علاقه اش به علوم زیستی و عدم علاقه به رشته های بالینی که سر و کار مستقیم با بیمار دارند را باعث گرایش خود به رشته داروسازی دانست و گفت: در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رشته داروسازی پذیرفته شدم و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در آزمون تخصص شرکت و در رشته فارماسیوتیکس در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  پذیرفته و مشغول به تحصیل شدم.

یوسفی ادامه داد: در سال ۱۳۸۷ با مدرک phd فارغ التحصیل و به عنوان عضو هیت علمی در دانشکده داروسازی شیراز مشغول به کار شدم.  درحال حاضر دانشیار فارماسیوتیکس و مدیرگروه نانوفناوری دارویی هستم. 

تولید به منظور بالاترین اثر بخشی همراه با کمترین عارضه

رشته فارماسیوتیکس عبارت ناشناخته ای برایم بود که  دکتر یوسفی درباره داروسازی و رشته تخصصی اش  بیشتر توضیح داد و گفت: داروسازی یک رشته منحصر به فرد است چون می‌تواند با علوم پایه، بالین و صنعت به طور جدی در ارتباط باشد.

وی افزود: رشته فارماسیوتیکس در داروسازی نقش محوری دارد یعنی به واسطه این علم می‌توانیم مواد اولیه دارویی را به اشکال متفاوت قابل تجویز در آوریم، برای مثال می‌توان آن را به صورت اشکال خوراکی به فرآورده هایی مثل قرص، کپسول و شربت و فرآورده های جدید (novel) که پیچیده تر هستند و قابلیت خاصی برای دارو رسانی دارند تبدیل کرد. به طور خلاصه رشته فارماسیوتیکس عملا به تولید اشکال دارویی از مواد اولیه دارویی در قالب های معمول یا نوین و پیشرفته برای رسیدن به بالاترین اثر بخشی همراه با کمترین عارضه و بیشترین سهولت مصرف در بیمار می‌پردازد. 

از  ثبت دو اختراع بین المللی تا مدال طلای برترین اختراع جشنواره تورنتو کانادا

مهمان ما که یک مخترع در زمینه داروسازی است فعالیت هایش را این گونه شرح داد: در حال حاضر علاوه بر تدریس در قالب شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنم، آنجا در تلاشیم تا محصولاتی که در بازار دارویی داخل و خارج از کشور وجود ندارد و نیازشان احساس می‌شود را توسعه، تولید و به بازار عرضه کنیم. 

وی ادامه داد: در این زمینه دو ثبت اختراع بین المللی داشته ایم، از جمله ایجاد فرم محلول از داروی کارودیلول که امکان ایجاد اولین فرمولاسیون تزریقی ایمن از دارو را  جهت درمان فشار خون اورژانسی فراهم می آورد و تاکنون نمونه مشابهی نداشته و برپایه تکنیک های نانو فناوری توسعه یافته و ثبت اختراع آمریکا شده است. 

یوسفی افزود: نمونه دیگر در همین راستا اولین فرم تزریقی از کورکومین، ماده رنگی گیاه زردچوبه است که خواص زیستی متعددی دارد و به دلیل اینکه قابلیت حل شدن در آب را ندارد عملا فرم قابل تزریق از آن نداشتیم، به همین خاطر ثبت اختراعی داخلی و خارجی برپایه تکنیک های نانوفناوری به منظور تولید محلول قابل تزریق از آن انجام دادیم که موفق به کسب عنوان اختراع برگزیده در جشنواره رازی در سال گذشته شد. 

از آنجایی که دکتر در مسابقات متعددی افتخار آفرینی کرده است از او خواستم به یکی از آن موارد اشاره کند: علاوه بر اختراعات مذکور تیم ما در مشارکت با همکاران پارک علم و فناوری فارس اختراعی را به ثبت رساند که به واسطه آن توانستیم در جشنواره اختراعات تورنتو کانادا در سال ۲۰۲۲ مدال طلای برترین اختراع را کسب نماییم. 

مهاجرت یک قضیه چند بعدی است

با توجه به‌ تجربه و سابقه خوب دکتر یوسفی در زمینه اختراعات دارویی از وی درباره مهاجرت و اینکه چرا در کشور مادری شان ایران همچنان ماندگار هستند پرسیدم که پس از اندکی تفکر اینگونه پاسخ داد: مهاجرت یک قضیه چند بعدی است که  باید تمام جهت های آن را در نظر گرفت. بنده نیز علی رغم داشتن امکان مهاجرت و پیشنهاد از برخی کشور ها با توجه به در نظر گرفتن تمام ابعاد آن تاکنون عزم جدی برای مهاجرت نداشته ام. 

وی ادامه داد: البته در صورتی که بتوان به واسطه مراودات بین المللی، حرفه ای را توسعه داد و از پتانسیل های موجود در کشورهای دیگر استفاده کرد و پس از فراگیری به کشور خود منتقل و با آن کارآفرینی و ارزش آفرینی کرد، یک نقطه مثبت و قابل توصیه است، اما چنانچه به قطع ارتباط با کشور خود ختم شود آن را توصیه نمی کنم. 

تلاش مستمر و گسترش دانش، لازمه موفقیت

از وی رمز موفقیتش را جویا شدم که آن را تلاش و تمرکز دانست و افزود: با تلاش و تمرکز بر انجام کار می‌توان در هر رشته ای به موفقیت رسید. لازمه موفقیت، تلاش مستمر و گسترش دانش در حیطه فعالیت است که به واسطه آن می‌توان در هر حیطه ای ارزش آفرینی و متعاقبا کارآفرینی کرد و زمینه فعالیت را برای افراد بسیار دیگری فراهم آورد. 

در آخر از او خواستم با توجه به تجارب کم نظیرش  توصیه ای به جوانان کند و چنین گفت: یکی از مسائل مهمی که امروزه جوانان کمتر به آن اهمیت می‌دهند داشتن هدف متعالی است، اگر هدفی متعالی داشته باشید و قدر خود و استعداد هایتان را بدانید و در همین راستا تمرکز، تلاش و البته توکل کنید می توانید به توفیق دست پیدا کنید.

گزارش: بنکی

پایان پیام/د

منبع: فارس
شناسه خبر: 1104318

مهمترین اخبار ایران و جهان: