نیوز سیتی!
03 فروردین 1402 - 13:36

«دَم‌سحری» آیین خاص بختیاری‌ها در ماه مهمانی خدا

«دَم‌سحری» در صفای تاریکی شب و سوسوی فانوس‌ها یک یا چند خانوار را گرد هم می‌آورد و این مسئله در سحر شب‌های احیا حال و هوای خاصی پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، عشایر بختیاری به رسم گذشته همزمان با نیمه شعبان و حلول ماه مبارک رمضان خود را برای استقبال از این ماه آماده می‌کنند، البته عشایر بختیاری به لحاظ گستردگی حوزه جغرافیایی هرکدام آداب مخصوص خود را دارند.

آن‌ها قبل از ماه مبارک رمضان به نظافت خانه و لباس‌ها می‌پردازند. در روستاها گردگیری و خانه‌تکانی می‌کنند و در عشایر بختیاری به نوعی محوطه چادر و محل اسکان نظافت می‌شود. تقریبا از نیمه شعبان به بعد زنان زحمت‌کش به فکر تهیه خواروبار و ادویه‌جات و ترشیجات و عرقیات طبیعی و چاشنی‌های گوناگون هستند و ترشی‌هایی مانند کرفس، بنه، کنگر، شنگ، موسیر و گیاهان کوهی درست می‌کنند. همچنین لبنیات‌های داخل مَشک که از پوست گوسفند و بز درست می‌شود مانند، ماست و موسیر، روغن حیوانی، ماست و کرفس و یا همان ترشیجات را به صورت لبنیات آماده می‌کنند.

اغلب عشایر بالغ بختیاری روز آخر ماه شعبان را روزه می‌گیرند و به اصطلاح به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌روند.

عشایر بختیاری پس از رؤیت هلال ماه صلوات می‌فرستند و رسمی دیرینه به صورت باور وجود دارد که هلال اول ماه را در صورت چه فردی دیده‌اند اگر این آدم  فرد سلیم‌نفسی باشد این دیدن را خوش یمن می‌دانند و اگر نه خیلی احتیاط می‌کنند که مشکلی برای آنان پیش نیاید و دعایی نیز می‌خوانند «الهی کارهای بد را کنار گذاشتیم و خود را برای ماه مبارک رمضان میهمانی تو آماده می‌کنیم ان‌شاالله». 

افطاری‌های مرسوم در میان بختیاری‌ها

سفره افطار بختیاری‌ها اغلب بسیار ساده است بر سر سفره عشایر بختیاری می‌توان نان فطیر تازه، خرما، ماست، کره و یک نان مخصوص روغنی که با کره درست می‌شود( توچری)، دوغ، رنگینک و پلو  و گوشت یا آش برگ قند و چای مشاهده کرد، اغلب اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و با هم افطار می‌کنند.

رسم دَم سحری یا خروس‌خوان در میان بختیاری‌ها

دم سحری آیینی مخصوص عشایر بختیاری و یا به نوعی شروع فعالیت روزانه زنان عشایر در تهیه و تدارک زندگی و گله‌کنون است.

این سنت طبیعی در طول سال از دوغ‌زنان و صدای مشک دوغ آغاز می‌شود و با صدای دلنواز مشک و خروس‌خوانان و سپس اذان که در  بعضی از چادرها و روستاها در  بعضی از خانه‌ها افراد ایل را بیدار می‌کند.

این صدا در صفای تاریکی شب و سوسوی فانوس‌ها یک یا چند خانوار را گرد هم می‌آورد و این مسئله در سحر شب‌های احیا حال و هوای خاصی پیدا می‌کند و در همین حال حکایت‌هایی از پهلوانی و رشادت‌های حضرت علی (ع) توسط بزرگان چه زن و چه مرد نقل می‌شود.

دم سحری تقریبا دو ساعت مانده به اذان صبح آغاز می‌شود و همراه رادیو تا سپیده‌دم ادامه دارد.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1106118

مهمترین اخبار ایران و جهان: