نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 14:17

فرانسه از مداخله نظامی «اکواس» علیه کودتاچیان در نیجر حمایت کرد

دولت فرانسه از طرح اتحادیه کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس برای مداخله نظامی در کشور نیجر و عقب راندن نظامیان کودتاچی حمایت کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دولت فرانسه از طرح جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکواس» برای مداخله نظامی در نیجر حمایت کرد.

براساس گزارش فرانسه 24، «کاترین کولنا» وزیر خارجه فرانسه روز شنبه با «اوحومدو محمدو» نخست وزیر و سفیر نیجر در پاریس درباره کودتای اخیر در این کشور و تحولات مربوط به این کشور دیدار و رایزنی و حمایت پاریس را از مداخله نظامی در نیجر اعلام کرد.

وزیر خارجه فرانسه پیش از این گفته بود که حکومت نظامی در نیامی تا یک شنبه فرصت دارد قدرت را واگذار کند و دموکراسی در این کشور را احیا کند در غیر اینصورت تهدید کشورهای غرب آفریقا در زمینه مداخله نظامی باید خیلی جدی گرفته شود. 

وی در مصاحبه با رادیو عمومی فرانسه گفت: «تهدید کاملا واقعی است.»

خبرگزاری فرانسه نوشت: کاترین کولنا اما مشخص نکرده که حمایتش لزوما حمایت از مداخله نظامی اکواس در نیجر خواهد بود یا نه. 

به دنبال حمایت فرانسه از طرحهای مربوط به مداخله نظامی در نیجر، فرماندهان نظامی بورکینافاسو و مالی در واکنش به گزارش‌های منتشرشده درباره احتمال مداخله نظامی برخی کشورهای آفریقایی و فرانسه در نیجر، هشدار داده بودند که دخالت نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه آن‌ها خواهد بود.

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و روز جمعه هفته گذشته رسما تلویزیون ملی این کشور خبر داد «عبدالرحمن تچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

رویترز، شامگاه امروز شنبه، گزارش داد که وزرای دفاع کشورهای غرب آسیا نقشه‌ای برای مداخله نظامی در نیجر طراحی کرده‌اند که شامل چگونگی استقرار نیروها و زمان انجام حمله است.

کمیسر جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در ادامه اضافه کرد نظامیانی که در نیجر کودتا کردند از زمان و مکان حمله اطلاع نخواهند یافت و اجرایی شدن این نقشه را رؤسای کشورها تعیین خواهند کرد.

عبدالفتاح موسی افزود: «ما می‌خواهیم تلاش‌های دیپلماتیک به موفقیت برسد و به کودتاچی‌ها در نیجر تمام شانس‌های ممکن برای بازگشت از اقدامشان را می‌دهیم.»

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427062

مهمترین اخبار ایران و جهان: