نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 18:01

فاجعه زیست‌محیطی ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های کانادا

بررسی‌های علمی حاکیست آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر کانادا که به دلیل گرمایش جهانی شدیدتر شده‌اند، موجب یک فاجعه زیست‌محیطی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی جی تی ان، لیو ژی‌هوا، محقق آکادمی علوم چین گفت: گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسیدکربن، متان و اکسید نیتروژن ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های کانادا تأثیری غیر قابل اغماض بر گرمایش جهانی داشته و به یک رویداد زیست‌محیطی جهانی خطرناک تبدیل شده‌اند.

لیو گفت که تحقیقات و تجزیه و تحلیل او که مبتنی بر مدل های علمی با استفاده از داده های سنجش از راه دور است، نشان می دهد جنگل های سوخته کانادا باعث انتشار شدید گازهای گلخانه ای شده اند.

به گفته لیو، فناوری سنجش ازراه  دور در حال حاضر ابزار موثری برای تخمین میزان انتشار کربن ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی در مقیاس بزرگ است. از نظر وی اثر گلخانه ای حاصل از انتشار متان و اکسید نیتروژن حاصل از آتش سوزی جنگل های کانادا معادل حدود 110 میلیون تن دی اکسید کربن است و بیش از یک میلیارد تن دی اکسید کربن هم به علت آتش سوزی های مذکور منتشر شده است.

انتشار بیش از 1.1 میلیارد تن دی اکسیدکربن به علت آتش‌سوزی‌های جنگلی تاکنون دو برابر میزان انتشار دی اکسیدکربن ناشی از مصرف انرژی در کانادا در سال 2021 بوده است.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1416762

مهمترین اخبار ایران و جهان: