نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 05:35

سفر بلینکن به کشورهای اقیانوسیه

وزیر امور خارجه آمریکا در سومین سفر خود به حوزه اقیانوسیه، به سه کشور تونگا، نیوزیلند و استرالیا می‌رود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در بازه زمانی 24-29 ژوئیه (دوم تا هفتم مرداد) به سه کشور تونگا، نیوزیلند و استرالیا سفر می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، بلینکن روز چهارشنبه 26 ژوئیه (چهارم مرداد) در سفر به شهر «نوکوآلوفا»، پایتخت تونگا، سفارت جدید آمریکا در این شهر را افتتاح می‌کند و مذاکراتی مهم را با مقام‌های این کشور خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان معتقدند افتتاح این سفارتخانه بخشی از برنامه واشنگتن برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در حوزه اقیانوس آرام است. آمریکا در چارچوب این برنامه خود در ماه فوریه سفارتخانه خود در جزایر سلیمان را بعد از یک غیبت 30 ساله افتتاح کرد و قصد دارد سفارتخانه‌هایی نیز در دو کشور دیگر حوزه اقیانوسیه شامل وانواتو و کیریباتی افتتاح کند.

بلینکن در روز 27 ژوئیه (پنجم مرداد) به شهر ولینگتون، پایتخت نیوزیلند رفته و در این کشور با «کریس هیپکینز»، نخست وزیر و «نانایا ماهوتا» وزیر امور خارجه نیوزیلند دیدار می‌کند.

ماهوتا در یک بیانیه اعلام کرد که در دیدارش با همتای آمریکایی، درباره مسائل امنیت منطقه‌ای و جهانی، روابط دوجانبه، جنگ در اوکراین، تغییرات آب‌وهوایی، انعطاف‌پذیری حوزه اقیانوسیه و بازیابی اقتصادی منطقه مذاکره خواهد کرد.

کاخ سفید بعد از سفر مقام‌های دولت چین به کشورهای این منطقه در 12 ماه گذشته، برنامه‌ریزی کرد تا تعاملاتش را با کشورهای این حوزه افزایش دهد.

کاخ سفید اعلام کرد، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا قرار است در ماه سپتامبر در واشنگتن میزبان دومین اجلاسش با رهبران کشورهای حوزه اقیانوسیه باشد.

رئیس جمهور آمریکا در اجلاس نخست با این رهبران که ماه سپتامبر گذشته برگزار کرد، وعده اختصاص کمکی «چشمگیر» به این منطقه را داد اما کنگره آمریکا هنوز بسته کمک اقتصادی بایدن برای کشورهای اقیانوسیه را تصویب نکرده است.

بلینکن در خاتمه سفرش به اقیانوسیه در تاریخ 28 و 29 ژوئیه (شش و هفت مرداد) به شهر بریزبین استرالیا می‌رود و در آنجا در اجلاس «رایزنی‌های وزیران استرالیا-آمریکا» شرکت و نشستهای دوجانبه‌ای را نیز برگزار می‌کند.

سپتامبر ۲۰۲۱ سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا توافقنامه‌ای سه جانبه (AUKUS) را با هدف همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های با نیروی پیشران اتمی برای استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. پس از امضای این توافق کانبرا در تصمیمی جنجالی اعلام کرد که توافق ۹۰ میلیارد دلاری که با پاریس بر سر خرید زیردریایی منعقد کرده بود را فسخ می‌کند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، معامله 400 میلیارد دلاری بایدن در چارچوب این توافقنامه سه‌جانبه برای عرضه ناوگان زیردریایی‌های با نیروی پیشران هسته‌ای به استرالیا در کنگره به بن‌بست خورده است.

جمهوریخواهان سنای آمریکا تهدید کرده‌اند جلوی این معامله را در صورتی که رئیس جمهور آمریکا بودجه خط تولید داخلی را تقویت نکند خواهند گرفت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1400018

مهمترین اخبار ایران و جهان: