نیوز سیتی!
30 تیر 1402 - 14:22

سیستان و بلوچستان ظرفیت تبدیل به هاب طلای منطقه را دارد

استاندارسیستان و بلوچستان گفت: وقتی گفته می‌شود استان سیستان و بلوچستان ظرفیت تبدیل به هاب طلای منطقه را دارد این یک واقعیت است که با کارهای پژوهشی و مطالعات دقیق میسر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمد کرمی ظهر امروز در اولین جلسه کمیته آموزش، پژوهش و فناوری استان ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار حسینی(ع) اظهار داشت: در کشور بانک اطلاعاتی کارهای پژوهشی تهیه شده و این بانک اطلاعاتی باید در انجام کارهای پژوهشی مورد توجه قرار می‌گیرد.  حضور جدی دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان استان در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت بسیار ضروری است.

استاندار سیستان و بلوچستان بر جلوگیری از انجام طرح‌های پژوهشی تکراری و نتیجه بخش بودن این کارها تاکید و بیان کرد: هنگام طرح موضوع پژوهشی در دستگاه‌ها بررسی بانک اطلاعاتی، کارآمد بودن طرح، تحول حاصل شده از اجرای طرح و پرهیز از دوباره کاری‌ها و هزینه‌های مالی اضافی باید مورد توجه مسئولان و پژوهشگران قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در اجرای پروژه‌های پژوهشی با استفاده از بانک اطلاعاتی و طرحهایی که مطالعات آن انجام شده می‌توان آن پروژه را بسط و رشد داد. 

کرمی با اشاره به پروژه‌های پژوهشی در استان بیان داشت: اگر می‌خواهیم مشکلات اساسی استان با انجام پژوهش‌ها حل شود، در تهیه طرح‌ها باید بررسی و مطالعات دقیق میدانی انجام شود.

وی تصریح کرد: تشکیل کارگروه در دستگاه‌های اجرایی در زمینه طرح‌ها ضرورت دارد تا علاوه بر نظرات مشورتی، ارائه گزارش، بررسی قابلیت اجرا و کار آمدی و یا ایجاد تغییرات و یا حذف طرح را در دستور کار داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به عدم کاربردی بودن برخی پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشجویی،  اذعان کرد: نوشتن مقالات سبب ایجاد تحرک و بارش فکری است، ولی سبب ایجاد تحول و حل مسائل نمی‌شوند.

کرمی افزود: در اجرای طرح‌ها برای حل مشکلات استان منتقدین زیادی وجود دارند ولی متاسفانه پیشنهاد دهنده یا پژوهشگر فعالی وجود ندارد. دانشگاه‌ها باید در حل مشکلات و مسائل استان سیستان و بلوچستان پیش قدم باشند.

استاندار تصریح کرد: هم‌افزایی مراکز پژوهشی و تبادل اطلاعات سبب جلوگیری از انجام کارهای تکراری، رشد و ارتقاء سریع طرح، و تعالی روزافزون پروژه‌ها خواهد شد. 

 کرمی بیان داشت: انجام کارهای پژوهشی توسط نهادهای مردمی مورد انتظار است؛ بنابراین ایجاد و گسترش این نهادهای مردمی در استان باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

 وی تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود استان سیستان و بلوچستان ظرفیت تبدیل به هاب طلای منطقه را دارد این یک واقعیت است که با کارهای پژوهشی و مطالعات دقیق میسر خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به دیدار اخیر با سرمایه‌گذاران برزیلی، گفت: مطالعات دقیق این سرمایه‌گذاران از پتانسیل دام‌های بومی استان، شرایط آب و هوایی و‌‌ انجام تحقیقات دقیق و علمی از اقدامات جالب این گروه سرمایه‌گذار بود.

کرمی اذعان کرد: اگر کار بر اساس علم و دانش باشد، مسلماً شاهد رشد و توسعه استان خواهیم بود این منطقه ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد که با کار علمی عامل تحول منطقه خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه مهمترین سرمایه این استان نیروی جوان و توانمند آن است، بیان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان باید کمک کنند و عامل پیشرفت جوانان استان باشند.

 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در مدارس باید زمینه رشد استعداد و رویاپردازی کودکان انجام شود زیرا این رویاها در آینده تبدیل به ایده خواهند شد و ایده‌ها با انجام کارهای علمی و پژوهشی تبدیل به محصول خواهند شد.

کرمی تصریح کرد: در دستگاه‌های اجرایی باید افراد توانمند و پرتلاش به عنوان عامل تحول دستگاه، مسئول پژوهش باشند.

وی با تاکید بر اهمیت بازار مالی استان و کشورهای همسایه و ایجاد بانک اسلامی بیان داشت: ساماندهی و ایجاد بازار عظیم مالی، و ایجاد تغییر و تحولات در آن نیازمند کارها و پژوهش‌های فعالان، پژوهشگران و دانشجویان عرصه اقتصادی است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: اولویت‌های پژوهشی استان باید در قالب یک بانک اطلاعاتی مشخص شود.

رضا شریفی اظهار داشت: انجام طرح‌ها بدون اولویت‌گذاری از مصادیق نقض کار پژوهشی و کار آینده پژوهشی است زیرا علاوه بر صرف هزینه برای استان نیز مفید نبوده است.

وی افزود: برای اینکه شاهد اجرای طرح‌های بی‌فایده نباشیم، حتماً باید به کار پژوهشی و آینده پژوهی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار با تاکید بر اهمیت انسجام اجتماعی بیان داشت: اگر ما انسجام اجتماعی نداشته باشیم هر قدر کار، تلاش و تدبیر توسط مسئولان و مردم انجام صورت بگیرد مفید فایده نخواهد بود.

شریفی بیان داشت: یک بخش کار پژوهشی عمیق در حوزه انسجام اجتماعی، ایجاد احساس تعلق و تقویت هویت ایرانی اسلامی است.

وی با اشاره به اهمیت کار پژوهشی با موضوع آب در استان تصریح کرد: متاسفانه در برخی مسائل راه حل و پیشنهادی از سوی منتقدان ارائه نمی‌شود ولی شاهد انتقاد و زیر سوال بردن کارها هستیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار بیان داشت: تبدیل استان به هاب معادن، دام و طلا دارای منطق است و به هیچ عنوان یک کار هیجانی، احساسی و غیر کارشناسی نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای بهره برداری از ظرفیت‌هایی استان نیاز به هم‌افزایی است، تصریح کرد: کمیته پژوهشی فرصتی برای هم افزایی به منظور بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1393562

مهمترین اخبار ایران و جهان: