نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 12:43

توقف حفر چاه‌های غیر مجاز در استان مرکزی

اراک- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: توقف حفر چاه‌های غیر مجاز در استان مرکزی را شاهد هستیم و اکنون ۲۹۹ حلقه چاه باقی مانده که به زودی تعیین تکلیف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، عزت‌اله آمره ای صبح چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار اظهار داشت: مطالعات اولیه طرح انتقال آب دریا به استان‌های فلات مرکزی انجام شد و در این طرح بزرگ، انتقال آب برای استان‌های یزد، کرمان، مرکزی و اصفهان در دستور کار است و برخی استان‌ها تا پایان سال از انتقال آب دریا بهرمند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با بیان اینکه، اجرای این طرح با کمک صنایع بزرگ استان پیش بینی شده است گفت: اجرای این طرح برای آشامیدنی و صنعت پیش بینی شده زیرا با توجه به هزینه بر بودن امکان استفاده در بخش کشاورزی ممکن نیست.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به وضعیت آب در استان گفت: چند سال است که کشور با پدیده خشکسالی مواجه است و استان مرکزی نیز این وضعیت را تجربه می‌کند که منجر به خشک شدن رودخانه و کاهش سفرهای آب زیرزمینی شده است.

آمره ای افزود: اکنون دشت‌های استان مرکزی ۲۰۰ میلیون مترمکعب در طول سال با کسری آب مواجه هستند.

حال منابع آبی استان مرکزی خوب نیست

وی بیان کرد: حال منابع آبی استان به علت کاهش بارندگی و استفاده بی‌رویه از منابع آبی خوب نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: در استفاده از منابع آبی زیرزمینی نگرانی مربوط به بخش کشاورزی است زیرا ۹۰ درصد منابع آبی زیرزمینی در اختیار این بخش است.

آمره ای افزود: دومین خطری که منابع آبی را تهدید می‌کند، وضعیت کشاورزان اجاره‌کار در استان مرکزی است که از سایر استان‌ها ورود دارند

وجود ۱۰ هزار جاه فاقد پروانه در استان مرکزی

وی بیان کرد: اکنون تعیین تکلیف ۲۹۹ حلقه چاه باقی مانده که به زودی تعیین تکلیف می‌شوند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: ۲ هزار و ۱۶ حلقه چاه فرم یک به مرور زمان مجوز پروانه دریافت می‌کنند و ۸۹ حلقه چاه پر شده است.

آمره ای درباره وضعیت کنتورها حجمی افزود: نصب کنتور حجمی طبق قانون الزام است و تاکنون در این استان سه هزار و ۲۰۰ کنتور نصب شده است.

وی بیان کرد: از ۱۰ هزار چاه فاقد پروانه کشاورزی در این استان هفت هزار مجهز به کنتور حجمی شده که علت عدم استقبال کشاورزان، هزینه نصب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: دو سد ساوه و اراک در این استان با کاهش بارندگی و کاهش ورودی شرایط خوبی ندارند و اکنون در سد الغدیر ساوه با ۱۲ درصد مخزن پر است و سد کمال صالح اراک ۳۶ میلیون ذخیره دارد.

آمره ای افزود: وضعیت ذخیره سد اراک بهتر است و ۴۰ درصد از مخزن سد کمال صالح اراک پر است و نگرانی در مصرف آب آشامیدنی اراک وجود ندارد.

وی بیان کرد: پروژه بارورسازی ابرها در ۳۶ نقطه استان در دستور کار است و تجهیزات آن مستقر می‌شود تا امسال پاییز و زمستان عملیاتی شود

منبع: مهر
شناسه خبر: 1433618

مهمترین اخبار ایران و جهان: