نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 17:23

صادرات محصولات زیست‌فناوری ایران به ۱۷ کشور جهان

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق در نشست خبری خود از صادرات محصولات زیست‌فناورانه به ۱۷ کشور و ورود به ۶ حوزه فناوری نوین خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق یکی از ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است که دبیری آن را محمدحسین متألهی اردکانی بر عهده دارد. وی امروز، دوشنبه ۹ مردادماه در نشستی با خبرنگاران از برنامه‌های این ستاد گفت.

در تولید داروهای زیستی در آسیا چهارمیم

متألهی با اشاره به سابقه طولانی فناوری‌های زیستی در کشور گفت: درخت زیست‌فناوری در کشور ما درخت کهنی است و سابقه زیادی دارد. از ۱۰۰ سال گذشته سروم‌سازی رازی و انستیتو پاستور نمونه‌های با سابقه و موفق این حوزه است و تا کنون هم از خروجی‌ها و موفقیت‌های آن‌ها بهره‌مند می‌شویم. در حال حاضر کشور ما در حوزه تولید داروهای زیستی رتبه ۴ آسیا را دارد و در برخی حوزه‌ها از صادرات هم گذر کردیم و حتی دانش فنی را نیز صادر می‌کنیم. هم‌اکنون بالغ‌بر ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری مشغول به فعالیت هستند و محصولات زیست‌فناورانه به ۱۷ کشور صادر می‌شود.

وی افزود: زیست‌فناوری در دنیا با اینکه سابقه زیادی دارد، در چند سال اخیر و از حدود سال ۲۰۱۰ در حال بلوغ است و به نوعی فناوری‌های زیستی با یک انقلاب مفهومی جدید مواجه شده است و ما نیز سعی داریم با این انقلاب همگام شویم. با بررسی روندها متوجه می‌شویم که علی‌رغم پیشرفت‌هایی که داشتیم، در برخی حوزه‌های زیربنایی نیاز داریم که با دنیا همگام شویم. 

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری، با لشاره به نقش مهم مهندسی ژنتیک در عصر حاضر اظهار کرد: فضای زیست‌فناوری در حال حاضر فضایی است که انسان وارد مهندسی در سطح DNA می‌شود و موجودات زنده را بر اساس نیازها و ارزش‌هایی که می‌خواهد تغییر می‌دهد. بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ سال آینده شاهد اثرگذاری انقلاب زیستی به اندازه 4 تریلیون دلار خواهیم بود که توجه به این موضوع علاوه بر کشورهای پیشرو در کشورهای همسایه نیز مشهود است.

۶ حوزه تمرکزی نوین در فناوری‌های زیستی

متألهی اردکانی در ادامه تشریح کرد: با همکاری با بنیاد علم به دنبال پیگیری ارتقا و انقلاب زیستی در ۶ حوزه «ایمنی‌درمانی و درمان سرطان با ارتقای سطح ایمنی فرد»، «ژن‌درمانی»، «داروهای مبتنی بر نوکلئیک اسید»، «میکروبیوم و تأمین امنیت غذایی و سلامت»، «توسعه سویه‌های صنعتی و بیومولکول‌ها» و «اصلاح نژاد مولکولی و توسعه ارقام بهبودیافته در حوزه دام و شیلات» هستیم. این همکاری در موارد مختلف مانند حمایت از پژوهش‌ها و پروژه‌های محصول‌محور تحت قالب یارانه تحقیق و توسعه خواهد بود.

حمایت از پژوهشگران زیست‌فناور

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق در اشاره به برنامه‌های حمایت از پژوهشگران گفت: برای توانمندسازی جامعه دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان و از سوی دیگر توسعه فناوری زیستی جدید نیاز به زیرساخت‌های ملی آزمایشگاهی داریم که این موضوع در معاونت علمی و فناوری و با همراهی آزمایشگاه فناوری‌های راهبردی حال پیگیری است. این ستاد از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری و پسادکتری در خصوص فناوری‌های نوین زیستی و به ویژه مهندسی DNA حمایت می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1420362

مهمترین اخبار ایران و جهان: