نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 10:40

توصیه‌های بهداشتی در توزیع نذورات ماه‌های محرم و صفر

تبریز- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نکات بهداشتی در توزیع نذورات و اطعام‌دهی مراسمات عزاداری محرم و صفر را تشریح کرد.

حسین حقائی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هرگونه پخت وپز در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی باشد و کلیه افراد درگیر در توزیع آب و غذا باید دارای کارت بهداشت بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است و افراد متفرقه در تهیه و توزیع مواد غذایی و آشامیدنی دخالت نکنند.

وی ادامه داد: مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشند و توصیه می‌شود از مواد غذایی مشمول بسته بندی و یا فراورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تأیید وزارت بهداشت است، استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: ذبح و قربانی در مقابل هیأت انجام نشود و از نمک‌های بسته بندی ید دار تصفیه شده و روغن‌های با ترانس پایین دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا و برنج استفاده شود.

حقائی افزود: از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود و از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود.

وی با بیان اینکه از بسته بندی غذا بیش از دوساعت قبل از مصرف خودداری شود، گفت:

از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شده و از آب آشامیدنی سالم استفاده شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: استفاده از ظروف یکبار مصرف فاقد مجوز و مشخصات و همچنین ظروف پلی استایرنی (ظروف پلاستیکی شفاف و نازک) در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده خودداری شود و ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس‌های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدام شود.

حقائی یادآور شد: پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود، به‌ویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.

وی در پایان تاکید کرد: با نصب تابلوها و یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری‌ها از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف خودداری شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1404618

مهمترین اخبار ایران و جهان: