نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 14:31

آغاز طرح تشدید نظارت بر عرضه محصولات دامی در زنجان

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان از آغاز طرح تشدید نظارت بر عرضه محصولات دامی در زنجان خبر داد و گفت: ۱۷ اکیپ نظارتی در زنجان فعال می‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس از زنجان، محمدباقر حاج کاظمی، مدیر کل دامپزشکی استان زنجان امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات نوروزی و ماه مبارک رمضان شاهد افزایش فعالیت‌های مربوط به تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی، ناشی از افزایش مصرف آن هستیم.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه به منظور ارتقای کیفیت و ایمنی مواد خام دامی، جلوگیری از عرضه این مواد به صورت غیر بهداشتی به مصرف کننده و حفظ سلامت عمومی مردم، طرح تشدید نظارت بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی آغاز شد، عنوان کرد: این نظارت توسط اداره کل دامپزشکی استان از 13 اسفند سال‌جاری در استان زنجان آغاز شده و تا 5 اردیبهشت 1402 ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه، در مدت اجرای این طرح روزانه حداقل 17 اکیپ ثابت و سیار‌ فعالیت دارد، گفت: این اکیپ متشکل از 34 نفر بازرس بهداشتی در هشت شهرستان استان فعال خواهند بود.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی، رستوران‌ها، هتل‌ها، چلو کبابی‌ها و سایر اماکنی که از فرآورده‌های خام دامی برای طبخ غذا استفاده می‌کنند، گفت: خودروهای ویژه حمل فرآورده‌های خام دامی، کشتارگاه‌های دام و طیور، سردخانه‌های نگهداری، کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی در این طرح زیر پوشش برنامه کنترل و نظارت بهداشتی قرار می‌گیرد.

حاج کاظمی تاکید کرد: مصرف کنندگان مواد خام دامی در این استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از کشتار غیرمجاز، عرضه این مواد به صورت تاریخ گذشته و غیربهداشتی، مورد را برای بررسی با سامانه 1512 به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند.

وی، رعایت نکردن موازین بهداشتی در نگهداری، عرضه فرآورده‌های تاریخ مصرف گذشته و فاسد خام دامی گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ را از جمله موارد غیر بهداشتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در برخی موارد متصدیان عرضه گوشت مرغ، اقدام به قطعه‌بندی و بسته‌بندی غیر مجاز می‌کنند که این نیز تخلف بهداشتی است.

وی یادآوری کرد: قطعه بندی‌هایی با این روش، بدون شناسنامه و بدون نظارت دامپزشکی انجام می‌شود و در صورت مشاهده توسط بازرسان دامپزشکی موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

پایان پیام/۷۳۰۰۹

منبع: فارس
شناسه خبر: 1086301

مهمترین اخبار ایران و جهان: