نیوز سیتی!
17 اسفند 1401 - 11:25

میرضیایف: اولویت دولت ازبکستان بهبود زندگی زنان و رفع مشکلات اجتماعی آنان است

رئیس جمهور ازبکستان گفت: اولویت دولت ایجاد شرایط مناسب برای بهبود زندگی زنان و حل و فصل مشکلات اجتماعی آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست 8 مارس یعنی روز بین المللی زن گفت: ایجاد شرایط مناسب برای بهبود زندگی و کار زنان و حل و فصل مشکلات اجتماعی آنان در اولویت قرار دارد.

وی اظهار داشت: با این اهداف در سال گذشته میلادی برای بیش از 872 هزار زن شغل ایجاد شد. همچنین به بیش از 233 هزار زن در مجموع 414 میلیون و 170 هزار دلار وام اختصاص شد و بیش از 252 هزار زن حرفه و مهارت های مورد نیاز برای کارآفرینی را کسب کردند.

میرضیایف ادامه داد: در حال حاضر سهم زنان در زمینه بهداشت 77 درصد، در زمینه آموزش 74 درصد، در زمینه های اقتصاد و صنعت 46 درصد است. اگر در سال 2017 میلادی در زمینه مدیریت 27 درصد زنان کار می‌کردند، اکنون این شاخص به 33 درصد رسیده است. در صفوف احزاب سیاسی تعداد آنها از 40 به 47 درصد و در کارآفرینی  از 21 به 37 درصد افزایش یافته است. 

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: حدود 2 هزار زن تحصیل کرده و فعال در پست های مدیریتی در سازمان های دولتی و اجتماعی کار می‌کنند. زنان 33 درصد از نمایندگان مجلس عالی، 25 درصد از اعضای مجلس سنا و نمایندگان نهادهای محلی را تشکیل می‌دهند.

میرضیایف تاکید کرد: 17 نفر زن برای خدمات بزرگ به میهن و مردم نشان عالی دولتی - عنوان قهرمان ازبکستان را دریافت کردند. در بین زنان این کشور 5 نفر آکادمیک، بیش از 700 دکترای علوم و حدود 3 هزار نامزد علوم فقط در موسسات آموزش عالی وجود دارد، به بسیاری از زنان عناوین افتخاری مانند شاعر مردمی، هنرمند مردمی، معلم مردمی ازبکستان و دیگر اعطا شد.

رئیس جمهور همچنین گفت: امروز در کشور برای کیفیت آموزش و پرورش دختران نیز توجه خاص مبذول شده است. استاد برجسته ما «عبدالرؤوف فطرت» گفته است: خدمات مادران در تربیت تمام بشریت بسیار ارزشمند است. بدین دلیل برنامه مهمی را برای حمایت از آموزش زنان تصویب کردیم.

میرضیایف یادآوری کرد: اگر شش سال پیش در موسسات آموزش عالی 110 هزار دختر تحصیل کردند، اکنون این رقم تقریباً 5 برابر افزایش یافته و به 500 هزار نفر رسیده است. در نتیجه این سهم دختران در بین دانشجویان به 50 درصد رسیده است که در تاریخ ما هرگز مشاهده نشده است.

وی عنوان کرد: جای خوشحالی است که در سال های اخیر صدای زنان ازبکستان به طور فزاینده ای از تریبون های بین المللی شنیده می شود. همانطور که می دانید آنها در فعالیت های ساختارهای منطقه ای و بین المللی، در همایشات و کنفرانس های معتبر شرکت می‌کنند. 

میرضیایف افزود: در اینجا باید تاکید کرد که به ابتکار کشور ما در سال 2020 میلادی دیالوگ رهبران زن آسیای مرکزی تأسیس شد. سال گذشته میلادی در شهر «تاشکند» نشست زنان سازمان همکاری شانگهای برگزار شد. همه اینها امکاناتی را برای پیشبرد ابتکارات جدید برای بررسی و حل و فصل مشکلات زنان در سطوح منطقه ای و بین المللی فراهم می‌کند.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان اظهار داشت: فرصت را مغتنم شمرده، ما همچنین از صمیم قلب زنان محترم - سفرای کشورهای خارجی و نمایندگان سازمان های بین المللی را که در جشن امروز شرکت می‌کنند و از تلاش های ما مبنی بر مراقبت از زنان حمایت می‌کنند، تبریک می گوییم. ما آرزوی صلح و شکوفایی برای کشورها و مردم آنها داریم.

روز 8 مارس هر سال در ازبکستان به عنوان روز بین المللی زن تجلیل و این روز در این کشور به عنوان روز تعطیل اعلام شده است.
پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1080889

مهمترین اخبار ایران و جهان: