نیوز سیتی!
06 اسفند 1401 - 15:16

بزهکاران یقه سفید در اولویت مبارزه با قاچاق ارز قرار گیرند

اردبیل- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل گفت:بزهکاران یقه سفید باید در اولویت مبارزه قاطع با قاچاق ارز قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، جلال آفاقی پیش از ظهر شنبه در جلسه کارگروه اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز استان با اشاره به تأثیر مخرب گسترش پدیده قاچاق در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه گذاری و اشتغال، اظهار کرد: ایفای نقش و سهم همه دستگاه‌هایی دخیل در جدیت در مبارزه لازم و ضروری است.

وی با انتقاد از برخی سیاست‌های ارزی غلط و ناکارآمد بانک مرکزی و سو تدابیر مدیریتی دولتی گذشته افزود: در الگوی پیشگیری و مبارزه با قاچاق در کشور باید عزم جدی بر این باشد که عمل قاچاقچی کاملاً برخلاف صرفه و همراه با خطر باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل با بیان اینکه بزهکاران یقه سفید باید در اولویت مبارزه قاطع با قاچاق ارز قرار گیرند، گفت: اقدامات بزهکارانه یقه سفیدها، به دلیل برخورداری از توان و استعداد بزهکاری بسیار زیاد، میزان سازگاری و قابلیت اجتماعی آنان، لحاظ ظاهر آراسته و وجاهت عمومی و تلاش برای نفوذ، آثار شوم بیشتری بر ابعاد ساختاری جامعه به ویژه بعد اقتصادی داشته و تا مدت‌ها سایه می‌افکند.

آفاقی بزهکاران یقه سفید را افراد خطرناک فاقد وجدان اخلاقی خواند و افزود: باید هوشیاری در مبارزه و مقابله با این دسته از مجرمین تحت عنوان بزهکاران خوش سیما که تعلق شأن به طبقات اجتماعی بالا اعم از سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی بسیار زیاد است، در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی متناسب و هوشمندانه و همه جانبه در این مبارزه، انتظارات مقام معظم رهبری در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تشریح کرد و گفت: دقت و مراقبت تمام از آلوده شدن عناصر دست اندر کار این مبارزه لازم و ضروری است.

معاون مقام عالی قضائی استان همچنین با اشاره به ظرفیت‌های قانونی به ویژه اصلاحیه صورت گرفته، بر رعایت تناسب جرم و مجازات قاچاقچیان ارز، محدود کردن روزنه‌های ارتکاب جرم و اقدامات پیشگیرانه لازم تاکید کرد و ادامه داد: دستگاه قضائی برای هرگونه همکاری با دبیرخانه کمیسیون برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تحقق امنیت و عدالت اقتصادی و مبارزه با پدیده شوم و مخرب قاچاق آمادگی لازم را دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1056345

مهمترین اخبار ایران و جهان: