نیوز سیتی!
07 اسفند 1401 - 10:16

راهبردهای امام سجاد(ع) برای احیای حیات شیعه چه بود؟

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به مناسبت میلاد حضرت زین العابیدن (ع) و در بین زائران بارگاه منور رضوی به راهبردهای ایشان برای تبیین دین اسلام در شرایط سخت پس از قیام عاشورا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه میلاد چهارمین کوکب هدایت؛ حضرت امام سجاد (ع) که در رواق بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دوران امامت امام سجاد(ع) یکی از طولانی‌ترین دوران‌های امامت ائمه طاهرین(ع) بود، ایشان مدت ۳۴ سال زمام امامت امت اسلامی را بر عهده داشتند و در واقع یکی از سخت‌ترین دوران‌های امامت را پشت سر گذاشتند. 

وی ادامه داد: امامت ایشان درست بعد از وقوع حادثه عاشورا و با جریان اسارت و اذیت و آزار اهل بیت(ع) توسط بنی امیه همراه بود، حضرت پس از حادثه کربلا دریافتند که امکان احیای جامعه شیعی با در دست گرفتن رهبری سیاسی آن وجود ندارد و درگیر شدن در یک حرکت سیاسی، با وجود قدرت دیگر احزاب، به صلاح نیست.
این کارشناس دینی افزود: امام سجاد (ع) در طول دوران امامت خود، جامعه شیعی را در حالی که تصور نابودی آن وجود داشت از سخت‌ترین دوران‌ها عبور دادند و توانستند به حیات شیعه جانی دوباره ببخشند و زمینه را برای فعالیت‌های علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فراهم کنند.

گسترش معارف اهل بیت(ع) با تربیت نیرو

حجت الاسلام رفیعی اضافه کرد: شاگرد پروری و تربیت شاگردان برجسته از دیگر اقدامات امام سجاد(ع) بود. ایشان با تربیت نیرو و فرستادن آنها به بلاد اسلامی زمینه گسترش معارف اهل بیت(ع) را بین شیعیان فراهم کردند. 
خطیب حرم مطهر رضوی عنوان کرد: در دوران امامت امام سجاد(ع) جامعه شیعی به خاطر ظلم بنی امیه دچار فقر شدیدی شده بود و کمک به رفع محرومیت مردم و حمایت مالی از آنها از دیگر اقدامات امام سجاد (ع) بود. 

آموزش معارف دینی در قالب دعا

وی آموزش معارف دینی در قالب دعا و مناجات را یکی دیگر از اقدامات امام سجاد (ع) ذکر کرد و گفت: ایشان به خاطر اختناق شدیدی که بنی امیه ایجاد کرده بود قادر به آموزش معارف دینی به صورت مستقیم به شیعیان نبودند از همین‌رو این معارف را در قالب دعا و مناجات به آنها آموزش می‌دادند. 

حجت الاسلام رفیعی اضافه کرد: امام سجاد(ع) با عبادت‌های طولانی خود اصل خلقت را به انسان گوشزد کرد و در قالب دعا و نیایش و مناجات به ما آموخت که انسان هدف جهان خلقت است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1057701

مهمترین اخبار ایران و جهان: