نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 12:43

ترویج یک فرهنگ انحرافی در کهگیلویه و بویراحمد و گلایه مردم/این شیرها از کجا سر درآوردند+فیلم

بعضی از بدعت‌ها توسط برخی افراد و یا صنوف در استان کهگیلویه و بویراحمد در صدد خدشه وارد کردن به اعتقادات مردم استان بوده که در چند وقت اخیر یکی از این کارها ترویج فرهنگ استفاده از برخی نشانه ها مانند شیر بر روی سنگ مزارها در مناطق مختلف استان به خصوص در شهر یاسوج است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانهای صد درصد شیعه در جنوب غربی کشور به شمار می رود که مردم این استان اعتقادات راسخی به مبانی دینی و اسلامی دارند.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در همه مناسبت ها و برنامه ها مانند برنامه های عروسی و همچنین برنامه های مربوط به تشییع و دفن اموات خود تمامی نکات دینی و شرعی را همواره رعایت کرده و از این حیث یکی از معتقدترین مردمان در سراسر ایران اسلامی به شمار می روند.

در این بین بعضی از بدعت‌ها توسط برخی افراد و یا صنوف در استان کهگیلویه و بویراحمد در صدد خدشه وارد کردن به اعتقادات مردم استان بوده که در چند وقت اخیر یکی از این کارها ترویج فرهنگ استفاده از برخی نشانه ها مانند شیر بر روی سنگ مزارها در مناطق مختلف استان به خصوص در شهر یاسوج است.

چیزی که در گذشته هرگز وجود نداشته و مردم کهگیلویه و بویراحمد اعتقادی به این چنین اقدامات و رفتارهایی نداشته‌اند.

در همین خصوص حجت‌الاسلام حمزه پیشقدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ابراز تاسف از چنین وضعیتی اظهار کرد: این اقدام چند وقتی هست که در استان کهگیلویه و بویراحمد توسط برخی افراد که بومی استان نیز نیستند در حال ترویج بوده که می بایست فکری اساسی برای جلوگیری از چنین اقداماتی در استان کرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تنها ۶ واحد سنگ قبر فروشی در این استان و در مناطق مختلف در حال ترویج چنین بدعتی هستند یادآور شد: تا آنجا که سراغ دارم دستگاه های مربوطه و مرتبط دغدغه‌مند این موضوع هستند و برخورد های لازم انجام خواهد شد ما نیز از مردم انتظار داریم تا هب رسالت خود عمل کرده و فرهنگ سازی لازم را برای جلوگیری از این بدعت انجام دهند.

به همین  منظور سری به آرامستان مرکزی شهر یاسوج زدیم تا موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

راوند یکی از مراجعه‌کنندگان به آرامستان شهر یاسوج با بیان اینکه امروز پنجشنبه برنامه ای را در آرامستان مرکزی یاسوج برای یکی از اموات خود برگزار می کنیم و به همین منظور برای تدارک برنامه به آرامستان آمده ایم در خصوص استفاده از نمادهایی مانند شیر بر سر مزار ها در قبرستان مرکزی یاسوج گفت: در گذشته شاهد چنین رویکردهایی از سوی مردم نبودیم اما متاسفانه وقتی چند واحد فروش سنگ قبر در یاسوج اقدام به چنین کارهایی کرده و شیرهای سنگی را در معرض دید مردم قرار داده‌اند تا شاهد رواج چنین فرهنگ غلطی در استان باشیم.

این شهروند یاسوجی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مرتبط باید وارد عمل شوند و تا دبر نشده جلوی این کارها را بگیرند همچنین باید صدا و سیما و خبرنگاران هم به وظیفه خود عمل کنند و فرهنگ سازی لازم برای جلوگیری از این کارها انجام شود.

امام جمعه قلعه رئیسی در همین خصوص با اشاره به رواج چنین وضعیتی در استان که موجب نوعی انحراف شده اظهار کرد: سال‌ها برای مقابله در استفاده از سلاح و تیراندازی در مراسم‌ها فریاد زدیم که توجهی نشد و امروز می‌شنویم که در استان صد درصد شیعه از نمادهای غیر مرتبط با فرهنگ اسلامی مثل شیر استفاده می‌شود.

وی با بیان این سوال که چرا در گذشته چنین کارهایی انجام نمی‌شد و اکنون چنین شده است یادآور شد: برای جمع کردم چنین بساطی در استان باید علاوه بر فرهنگ‌سازی توسط دستگاه‌ها برخورد لازم هم صورت گیرد و شکی نیست که عامه مردم هم از رواج چنین فرهنگی به شدت نگران هستند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1131401

مهمترین اخبار ایران و جهان: