نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 11:48

کردستان نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است/تورم نرخ بیکاری را کاهش می دهد

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در کردستان خرد است در حالیکه این استان نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان و کار بیشتر در این حوزه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حامد قادرزاده ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با محور اشتغال که در سالن جلسات سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: یک سری نکات کلی وجود دارد که همه باید به یک دانش هم‌افزا در مورد آن برسیم وقتی صحبت از توسعه است نمی‌توان تورم نداشت چرا که تورم جز لاینفک توسعه است.

وی گفت: وقتی تورم وجود داشته باشد بیکاری واقعی در کوتاه مدت کاهش پیدا می‌کند نمی‌توان در یک استان هم نرخ تورم بالا و هم بالاترین نرخ بیکاری داشته باشد، چون ارتباط این دو برعکس است.

وی اضافه کرد: به ازای هر 2.5 درصد تورم یک درصد اشتغال افزایش پیدا می‌کند چرا که در سیستم اقتصادی واحدهایی وجود دارند که به دلیل هزینه‌های بالای مواد اولیه علیرغم ضرر مجبور هستند به تولید ادامه دهند چرا که عدم تولید بار زیان‌آور بیشتری برای آنها دارد.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان تصریح کرد: در یک سیستم سنتی و گذار، اشتغال رسمی که مد نظر جامعه آماری و مستنداتی است که در جامعه می‌خواهد ثبت شود، نیست.

وی افزود: طی یک دهه اخیر یک نوع بیمه خاصی به جامعه پایین اجتماع معرفی شده و در واقع این بیمه رسمی را تحت سلطه خود گرفته است.

قادرزاده با بیان اینکه خیلی‌ها در جامعه کارگری و مشاغل آزاد امروز بیمه کارگری و یا بیمه تامین اجتماعی ندارند و به این بیمه عمر روی آورده‌اند، اظهار کرد: این موضوع باید در قالب یک کار پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه افزایش بها و نرخ بیمه موجب شده که جامعه شاغلین در اصناف مختلف به بیمه عمر گرایش بیشتری داشته باشند.

قادرزاده افزود: ما در فرایند توسعه به ویژه در استان کردستان بیش از سایر نقاط کشور نیاز به اطلاع‌رسانی جامع و دقیق داریم.

وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی در حوزه توسعه در کردستان باید دقیق و دارای دفاع باشد حمایت‌های بخش دولتی موجب نوزاد ماندن اقتصاد می‌شود.

وی با تاکید براینکه حمایت‌های دولتی از توسعه اگر با درایت انجام نگیرد عقب‌افتادگی را بیشتر می‌کند، گفت: امروز در درآمد ناخالص استان نمی‌توانیم عوامل خارج از استان که در استان سرمایه‌گذاری و درآمدزایی می‌کنند نادیده بگیریم.

این کارشناس اقتصاد اظهار کرد: براساس اصل قرآنی که امیدآفرینی بر ایجاد یاس و ناامیدی اولویت دارد باید مورد توجه جامعه رسانه‌ای ما در کردستان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر در استان کردستان تورم بالاتر از استانی مانند قزوین و همدان نباشد تعجب‌آور است، گفت: استان کردستان سرمایه‌گذاران کلانی مانند سایر استان‌ها ندارد و این موضوع نرخ تورم را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در کردستان خرد است در حالیکه این استان نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان و کار بیشتر در این حوزه دارد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1185501

مهمترین اخبار ایران و جهان: