نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 00:45

موافقت آمریکا با نوسازی بخشی از ناوگان «اف-16» ترکیه

وزارت خارجه آمریکا با نوسازی سامانه راداری و الکترونیک هوانوردی ناوگان جت‌های «اف-16» ترکیه موافقت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال مدت‌ها کش و قوس، وزارت خارجه آمریکا با نوسازی سامانه راداری و الکترونیک هوانوردی (اویونیوک) ناوگان جت‌های «اف-۱۶» ترکیه موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» دولت آمریکا پس از تایید غیررسمی کمیته‌های کنگره قرار است با فروش یک بسته کوچک جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه را نوسازی کند. وزارت امور خارجه آمریکاموافقت به این موضوع را به اطلاع کنگره آمریکا رسانده است.  

این در حالی است که رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا  اظهار داشته بود که ترکیه لیاقت برخورداری از جنگنده‌های پیشرفته «اف-۱۶ بلاک» را ندارد. «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نشستی با حضور «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که ترکیه لیاقت خرید جنگنده اف-۱۶ را ندارد.

وی با اشاره به  تحریکات ترکیه علیه یونان و قبرس از «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا پرسید: «شما چنین کشوری را چگونه توصیف می‌کنید؟»

روزنامه «دیلی صباح» نیز نوشت، کیت‌های نوسازی شامل تجهیزات مربوطه و کمک‌های مهندسی لازم برای ارتقای جنگنده‌های اف-۱۶ است. کنگره ۱۵ روز فرصت دارد تا تصمیم وزارت خارجه را تایید یا رد کند.

ترکیه به دنبال نوسازی ناوگان موجود خود به دنبال خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ بلاک و ۸۰ کیت نوسازی در قراردادی که ارزش آن ۲۰ میلیارد دلار است. یونان همسایه و رقیب ترکیه تاکنون واکنشی در این زمینه نشان نداده است.

در حالیکه در شاخص جهانی قدرت آتش ۲۰۲۳، ترکیه در هر رده، از جمله نیروی هوایی از یونان قدرتمندتر است اما آتن می‌تواند با خرید جنگنده‌های جدید مزیت کیفی آشکاری به دست آورد(جزئیات بیشتر).

ترکیه البته پروژه نوسازی «اوزگور» را نیز در نظر دارد. این پروژه شامل نصب تجهیزات اویونیک جدید بر روی جنگنده‌های اف-۱۶ قدیمی است. در حالی که توانایی ترکیه برای ارتقای اساسی بسیاری از جنگنده‌های اف-۱۶  قابل توجه است، به نظر می‌رسد ناوگان جنگنده بزرگتر این کشور در نهایت در آینده نزدیک از نظر فناوری از رقیب یونانی خود پایین‌تر باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1156389

مهمترین اخبار ایران و جهان: