نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 15:29

تاکید رئیس جمهور ازبکستان بر همکاری‌های پارلمانی با روسیه

رئیس جمهور ازبکستان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنای) روسیه بر همکاری‌های پارلمانی با روسیه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در گفت‌وگوی تلفنی با «والنتینو ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنای) روسیه بر همکاری‌های پارلمانی با روسیه تأکید کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت تداوم تبادلات فعال پارلمانی و مشارکت در اجرای عملی توافقات در سطح عالی بین دو کشور اشاره شد.  

در ابتدای این تماس تلفنی رئیس جمهور ازبکستان سالگرد تولد وی را تبریک گفت و برایش آرزوی سلامتی و رفاه کرد.

طرفین با رضایتمندی بر همکاری‌های مثمر ثمر بین پارلمان‌های دو کشور از جمله در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که برای تحکیم بیش از پیش روابط دوستی و شراکت راهبردی همه‌جانبه ازبکستان و روسیه کمک می‌کند، تاکید کردند.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است. مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2022 میلادی در سطح 8 میلیارد و 500 میلیون دلار قرار گرفته است. در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است.

در روسیه نیز بیش از 560 شرکت با شراکت سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1138289

مهمترین اخبار ایران و جهان: