نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 10:07

سازه های آبخیزداری مراوه تپه خسارات سیلاب را کاهش داد

مراوه تپه- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه تپه گفت: سازه‌های آبخیزداری مراوه تپه در بارش‌های اخیر خسارت‌های احتمالی سیلاب را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد برزین صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در اثر ورود سامانه بارشی در شهرستان مراوه تپه حوزه‌های آبخیز شور دره، آق امام یک و آق امام دو، چنارلی و قرناوه کوچک با مساحتی بالغ بر ۳۶ هزار و ۵۰۰ هکتار شاهد بارندگی رگباری در چند روز اخیر بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه تپه ادامه داد: هسته مرکزی بارش در آبخیز آق امام دو معروف به دره اسماعیلک بوده و به استناد آمار بارندگی‌های هواشناسی، بارش در نزدیک ترین ایستگاه در روستای چنارلی بیش از ۳۲ میلی متر اتفاق افتاده است.

وی افزود: حجم بارش در این سطح بالغ بر ۹ میلیون متر مکعب بوده که با احتساب شدت بارندگی فصل و ضریب رواناب مقدار ۴.۵ میلیون مترمکعب رواناب به صورت سیل از حوزه خارج شده است.

برزین بیان کرد: این مقدار حجم رواناب با ۴۰ مورد بند خاکی و ۲۱ مورد سازه سنگی و ملاتی کنترل و مدیریت شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه تپه ادامه داد: حجم زیادی از رواناب و رسوب در مخازن این سازه‌ها ته نشین شده و با کاهش دبی حداکثر نقش بسزایی در کاهش خسارت احتمالی در روستاهای مسیر سیل را داشته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1191289

مهمترین اخبار ایران و جهان: