نیوز سیتی!
08 اردیبهشت 1402 - 09:07

مازندران الگوی برگزاری جشنواره‌های بومی دانش‌آموزی/ برای حفظ آداب و فرهنگ به زبان پرداخته شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه برای حفظ آداب و رسوم، اعتقادات بومی و محلی باید به زبان و گویش پرداخته شود، گفت: جشنواره نوجوان مازنی می‌تواند الگوی برگزاری جشنواره‌های بومی محلی دانش‌آموزی کشور باشد.

اصغر باقرزاده در حاشیه سفر به مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در محمودآباد، اظهار کرد: مازندران استانی شمالی سبز و غنی از آداب و رسوم و فرهنگ ویژه بومی و محلی است.

وی افزود: در مازندران مهمان نوازی مردان و زنان موج می زند همچنین در جای جای این استان شاهد لهجه، گویش های زیبا، فرهنگ پرمحتوای مازندرانی، لباس محلی و حتی غذاهای بومی خاص هستیم که باید به نسل جوان و نوجوان امروز معرفی شده و برای بهره گرفتن آیندگان ماندگار بماند تا بدانند چه فرهنگ و آداب و رسوم غنی دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی که توانست کارنامه بسیار خوبی را در مدت زمان کوتاه به ثمر برساند، تصریح کرد: در این جشنواره بیش از ۲ هزار دانش آموز با ارسال آثار بومی و محلی توانستند استعدادهای نهفته خود را نمایان کنند و به زبان، فرهنگ و آداب رسوم خود به بهترین شکل بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره بومی و محلی به ما ایده داد که می توان در گویش ها، شهرها و استان های دیگر کشور نیز دست به کارهای ابتکاری و زیبایی زد.

باقرزاده یادآور شد: برای حفظ آداب و رسوم، فرهنگ، اعتقادات بومی و محلی باید به زبان و گویش پرداخته شود زیرا زبان از مهمترین ارکان برای حفظ فرهنگ و آداب و رسوم است.

وی با اعلام اینکه جشنواره نوجوان مازنی در مازندران توانست دانش آموزان و خانواده ها رد کنار هم درگیر مسائل مهم بومی و محلی کند و به نتایج بسیار ارزشمند برسد، گفت: باید این جشنواره به عنوان الگو در استان های دیگر مطرح شود تا در مناطق مختلف کشور برای حفظ و احیای گویش های بومی با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش تلاش شود این الگوی مناسب به شهرها و استان های دیگر معرفی شده و اجرایی شود.

پایان پیام/۸۶۰۱۲/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1173189

مهمترین اخبار ایران و جهان: