نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 23:38

تهیه بانک اطلاعاتی کامل از معلولان استان ضروری است

ارومیه - استاندار آذربایجات غربی گفت: جامعه معلولان استان ۳۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود و فقط ۵۷ هزار نفر آنان شناسایی شده که تهیه بانک اطلاعاتی کامل از معلولان را ضروری می سازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصادق معتمدیان روز شنبه در نشست با نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی معلولان با قدردانی از زحمات آنها افزود: بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی در زمینه معلولان باید اطلاعات کافی داشته باشد.

وی اظهار کرد: ۲۴۰ هزار معلول در استان شناسایی نشده و باید همه ظرفیت‌های استان پای کار باشد تا این افراد از خدمات دولت و نظام محروم نباشند.

معتمدیان تاکید کرد: گزارشی از میزان اجرای قانون مصوب اسفند ۱۳۹۶ و تکالیف دستگاه‌ها و ارزیابی از عملکرد آنان که اردیبهشت ۱۳۹۷ ابلاغ شد، تهیه و ارائه شود.

وی با بیان اینکه مناسب سازی جامعه و اماکن عمومی برای معلولان یکی از وظایف دولت‌هاست، اضافه کرد: جامعه هدف باید بتوانند به سهولت در اماکن عمومی و پارک‌ها حضور یافته و از امکانات بهره مند شوند.

گزارش‌های لازم تهیه و میزان جذب معلولان در دستگاه‌ها اعلام شود

معتمدیان با اشاره به اینکه در امور ورزشی، هنری، آموزشی و مشارکت بیشتر معلولان در این زمینه نیازمند بازنگری هستیم، ادامه داد: معلولان در موضوعات مسکن، کارآفرینی و اشتغال نیازمند حمایت‌هایی هستند که در قانون مصادیق و موارد لازم پیش بینی شده و فرهنگ سازی مهمترین قسمت این مباحث است.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه تغییر نگرش به معلولان در جامعه، اضافه کرد: رسانه و صدا و سیما وظیفه خاصی در تغییر نگرش و فرهنگ سازی در جامعه دارند.

وی با تاکید بر اهمیت تأمین مسکن معلولان، ادامه داد: بعد از احصای آمار جامعه هدف، طرحی در شورای نهادهای حمایتی تهیه و در این زمینه ارائه شود و افراد دارای معلولیت در این موضوع مهم در اولویت باشند.

معتمدیان همچنین با اشاره به تهیه گزارش در زمینه میزان اشتغال معلولان، گفت: گزارش‌های لازم تهیه و میزان جذب معلولان در دستگاه‌ها اعلام شود.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: در زمینه اشتغال، شناسایی و احصای واحدهای مختلف و مشاغل خاص که معلولین بتوانند کار کنند و ظرفیت جذب داشته باشد، ضروری است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های دولت در بخش استخدام‌ها انقباضی است و جذب معلولان در بخش خصوصی باشد، گفت: راه اندازی کارگاه‌هایی با سرمایه‌های اندک در استان در دستور کار باشد و برنامه اشتغال معلولان هدفمند شود.

معتمدیان اضافه کرد: اداره کل ورزش و جوانان، زیرساخت‌های موجود برای بهره مندی جامعه معلولان به همراه مناسب سازی محیط‌های ورزشی را مد نظر داشته باشد.

۵۶۰۰ ناشنوا در آذربایجان غربی وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه صدا و سیما تکالیف قانونی خود را در زمینه تهیه برنامه برای معلولان انجام دهد، اضافه کرد: با توجه به وجود پنج هزار و ۶۰۰ ناشنوا در استان، در بحث اخبار ناشنوایان نیازمند همکاری صدا و سیما و بررسی ظرفیت‌ها در این زمینه هستیم.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: کمک‌های معیشتی خوبی سال گذشته برای معلولان در دیدارهای مردمی در استان جذب و توزیع شده و در اعتبارات ملی هم گام‌های مطلوبی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه مستمری‌های بهزیستی در سال‌های اخیر چندین برابر شده، بیان کرد: تلاش می‌شود در تدوین لایحه، همگام با دولت و مجلس در زمینه حمایت بیشتر از معلولان گام‌های بلندی برداشته شود.

معتمدیان با قدردانی از بنیاد مستضعفان در حمایت از جامعه معلولان آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: در قالب‌های مختلف به مراکز بهزیستی استان کمک می‌شود و در سال گذشته خدمات خوبی ارائه شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1176845

مهمترین اخبار ایران و جهان: