نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 15:31

خلیج فارس همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات منطقه‌ای داشته است

بوشهر- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: خلیج فارس همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات منطقه‌ای داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل سجادی منش ظهر شنبه در سمینار جدیدترین یافته‌های تمدنی خلیج فارس اظهار داشت: بر اساس یافته‌های تاریخی استان بوشهر دارای قدمتی بیش از هشت هزار ساله است.

وی با اشاره به اینکه خلیج فارس همواره محل تلاقی قدرت‌های سیاسی، فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و مذاهب مختلف بوده است افزود: خلیج فارس طی قرن‌ها و هزاره‌های پیش محل نزاع، تعامل، داد و ستدهای فرهنگی کهن بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: خلیج فارس آبراهی تعیین کننده در معادلات سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی بوده و نقش ارتباطی و استراتژیکی آن برجسته است.

اهمیت تاریخی خلیج فارس

وی با اشاره به اینکه خلیج فارس برای حکومت‌های مختلف دارای مزایای فراوانی برای بهره‌برداری‌های نظامی و سیاسی بوده است افزود: خلیج فارس علاوه بر جنبه ارتباطی و اقتصادی دارای نقش مهمی از نظر امنیتی و استراتژیک بوده است.

سجادی‌منش با اشاره به اینکه خلیج فارس در معادلات قدرت‌ها نیز نقش مهم و ارزنده‌ای را ایفا می‌کند ادامه داد: قدرت و یا ضعف قدرت‌های حاکم بر وضعیت خلیح فارس نیز تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به وجود مدارک باستان شناختی و منابع مکتوب مبنی بر حضور ایلامی‌ها، هخامنشیان، سلوکیان در بازرگانی دریایی خلیج فارس افزود: این روند در دوره اشکانیان و ساسانیان به اوج شکوفایی خود می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بندر بوشهر همواره در خلیج فارس پیشانی فرهنگی و اقتصادی ایران در دوره‌های گوناگون تاریخی به ویژه دوران معاصر بوده است.

وی ادامه داد: آثار تمدنی کشف شده در این آبراه گواهی است بر دیرینگی فرهنگ و تمدن ایرانی در این منطقه که پیوستگی تام و تمام آن را با هویت ایرانیان نشان می‌دهد.

بازسازی کاروانسرای مشیرالملک برازجان

سجادی‌منش حفظ بناهای تاریخی در استان بوشهر را یکی از برنامه‌های مهم عنوان کرد و افزود: تجهیز کارگاه برای حفظ بنای ارزشمند کاروانسرای مشیرالملک برازجان انجام شده است.

وی از احیای بافت تاریخی بوشهر و سیراف و آغاز مرمت کاروانسرای دالکی دشتستان خبر داد و خاطرنشان کرد: احیا و بهره‌برداری ساختمان تاریخی مجلسی آل‌عصفور در بافت تاریخی بوشهر از دیگر برنامه‌ها است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1175901

مهمترین اخبار ایران و جهان: