نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 19:49

خانه تاریخی سوزنگر در بافت کهن دزفول رفع تصرف شد

دزفول- رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: خانه تاریخی و ثبت ملی سوزنگر در بافت کهن دزفول پس از حدود ۱۲ سال رفع تصرف شد و تحت تملک این اداره قرار گرفت.

حمیدرضا خادم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خانه تاریخی سوزنگر یکی از بناهای بسیار زیبای آجری در بافت قدیم دزفول محسوب می‌شود که در محله قلعه و در یک کوچه بن بست اختصاصی واقع شده است.

وی با بیان اینکه این خانه یک اثر تاریخی بازمانده از دوره قاجار است، افزود: این بنا دارای تزئینات بسیار فاخر و زیبا است که از حدود ۱۲ سال پیش توسط شخصی معلوم الهویه تصرف شده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول عنوان کرد: به همت مسئولان شهرستان و تلاش‌های امور حقوقی اداره میراث فرهنگی شهرستان موفق شدیم این بنای فاخر را رفع تصرف کرده و آن را مجدداً تحت تملک اداره میراث فرهنگی درآوریم تا برای بازدید در اختیار مردم قرار گیرد.

خادم یادآور شد: کاربری‌هایی متعددی برای این خانه تاریخی در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند برای کارآفرینان و مردم شهرستان بسیار مثمرثمر باشد.

به گزارش مهر، این خانه تاریخی در سال ۱۳۳۸ هجری قمری توسط شخصی به نام سوزنگر در ۲ طبقه مجزا بنا شده و معماری آن بر اساس سبک درونگر طراحی شده و دارای زیرزمین، شوادان و یک حیاط مرکزی است.

خانه تاریخی سوزنگر در ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ به شماره ۲۶۰۶ در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1141901

مهمترین اخبار ایران و جهان: