نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 00:50

رئیس امارات متحده عربی وارد مصر شد

رئیس امارات متحده عربی در سفر به قاهره با همتای مصری خود دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رئیس امارات متحده عربی در سفر به قاهره با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر دیدار و گفتگو کرد.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی امارات (WAM)، «شیخ محمد بن زائد»، رئیس امارات متحده عربی، روز چهارشنبه وارد قاهره، پایتخت مصر شد.

با وجود اهمیت این سفر، اما مقامات اماراتی هدف از این بازدید را اعلام نکرده‌اند.

امارات متحده عربی، در کنار عربستان سعودی و کویت به عنوان کشورهای عربی خلیج فارس طی سال‌های گذشته میلیاردها کمک بلاعوض، نقدی و محموله‌های سوخت را پس از سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر و همزمان با روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی»، به عنوان رئیس جمهور به قاهره داده اند.

این کمک‌های مالی اگرچه اقتصاد مصر را تقویت کرده است، اما ده سال بعد از روی کارآمدن سیسی، اقتصاد مصر دوباره تحت فشار شدید قرار گرفته و کشورهای عربی نفت‌خیز خلیج فارس نشان داده‌اند که روزهای سیاست کمک‌های بی‌دریغ آنها به پایان رسیده است.

بر اساس تصاویری که از تلویزیون دولتی مصر پخش شده است، شیخ محمد به زائد در فرودگاه قاهره مورد استقبال سیسی قرار گرفت. همچنین قااهره در ماه دسامبر نیز یک بسته حمایت مالی ۳ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول (IMF) دریافت کرد، اگرچه مصر این روزها با بحران اقتصادی و توروم افساد گسیخته به هراه کاهش ارزش پول ملی خود روبروست.

پیش از این نیز، «بهی الدین حسن»، حقوقدان برجسته مصری اعلام کرده بود که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور از حیث سیاسی ورشکسته شده است و ما اکنون شاهد آخرین فصل حکمرانی او هستیم به ویژه اینکه او دیگر چیزی برای ارائه نه به مردم و نه به دولت ندارد. وی تصریح کرده بود: «چه بسا مصر در نتیجه هدر دادن حدود یک دهه از عمر خود در سیاست‌های شکست خورده و استبدادی، در آستانه مرحله ناآرامی اقتصادی و سیاسی بزرگی باشد.»

با وجود بحران اقتصادی در مصر، پیشتر نیز «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «حمد محمد الثانی الرمیثی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح امارات در مورد همکاری‌های نظامی میان دو طرف گفتگو کرده بودند. در همین راستا «بسام راضی» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر اظهار داشت: «السیسی بر روابط استراتژیک میان مصر و امارات و تأثیر آن بر ثبات در منطقه خاورمیانه و کل جهان عرب تاکید کرده است.»

از سوی دیگر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح امارات با تاکید بر روابط تاریخی میان دولت‌ها و ملت‌های دو کشور و تمایل امارات به تقویت همکاری استراتژیک میان طرفین در همه زمینه‌ها به ویژه تبادل تجارب در زمینه نظامی، خواستار تداوم همکاری مشترک و هماهنگی‌های گسترده با مصر در مسائل مختلف منطقه‌ای و بین المللی شده است.

همچنین، طرفین در این گفتگو بر تداوم تقویت هماهنگی‌ها میان مصر و امارات به ویژه در زمینه نظامی و امنیتی همگام با روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها در راستای منافع دو کشور و تقویت همبستگی تاکید کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1143945

مهمترین اخبار ایران و جهان: