نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 13:14

محوطه غار باستانی «کرفتو» مرمت می‌شود

سنندج- سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان از مرمت و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری محوطه غار باستانی کرفتو در شهرستان دیواندره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، منصور مهرزاد در بازدید از غار باستانی «کرفتو» و قلعه «زیویه» که با همراهی رئیس دیوان محاسبات استان انجام شد، ضمن بررسی مسائل و مشکلات مربوط به این اثر ملی گفت: غار کرفتو یکی از بزرگ‌ترین غارهای دست‌کن و از طولانی‌ترین غارهای ایران محسوب می‌شود که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

وی افزود: در بازدیدی که از این غار داشتیم برآوردهای اعتباری برای مرمت و محوطه‌سازی این اثر ملی از جمله تعمیرات تأسیسات الکتریکی و مکانیکی، تعمیرات سرویس‌های بهداشتی و تصحیح مسیر دسترسی به این غار باستانی انجام شد.

مهرزاد عنوان کرد: با توجه به غنای ظرفیت‌های گردشگری در شهرستان دیواندره، ایجاد بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری این شهرستان در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: خوشبختانه ثبت موقت پرونده این غار باستانی در دستور کار دفتر ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی قرار گرفته است و امیدواریم با ثبت جهانی این اثر ارزشمند شاهد اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری یونسکو برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و گردشگری آن باشیم.

مهرزاد اعلام کرد: این غار باستانی در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماە ۱۳۱۸ با شمارە ۳۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیدە است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1116045

مهمترین اخبار ایران و جهان: