نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 00:49

ماندگاری در تاریخ ناگزیر به استفاده از ابزار قصه است

یزد- نویسنده و پژوهشگر یزدی گفت: اگر می‌خواهیم در تاریخ ماندگار بمانیم، چاره ای جز زنده نگاه داشتن قصه نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله شکرانه روز سه شنبه در مراسم ثبت ملی قصه گویی ایرانی که در به طور همزمان در پنج استان کشور برگزار شد، اظهار داشت: امروز در خانه کسی هستیم که هر فردی پس از حضورش در منزل وی هر پست و مقامی از خود را فراموش می‌کرد و با بچگی از خانه خود بیرون می‌رفت.

وی افزود: خوشحالم که آنقدر زور قصه زیاد بود که جای خود را در تقویم ملی ما باز کرد و به عنوان قدرتی در بخش زبان فارسی به عنوان هویت ملی حرف برای گفتن دارد.

این نویسنده یزدی ادامه داد: حضور قصه‌گویی در تقویم به نوعی ماندگاری آن را نشان می‌دهد و اگر می‌خواهیم در تاریخ بمانیم، ناگزیر باید از قصه استفاده کنیم.

شکرانه بیان کرد: به برکت توانایی قصه ما دور هم جمع شده‌ایم و امروز با این ثبت ملی می‌توانیم بسیاری از گام‌های اساسی را برای ماندگاری قصه برداریم.

این پژوهشگر یزدی ادامه داد: قصه روایت بیرونی دارد که همه ما با آن آشنا هستیم و در ذهن ما مانده است اما در این زبان، خود را به امر درونی و ذهنی ما کشانده است و در لایه لایه‌های زبان خود را پنهان کرده اما زمانی آشکار می‌شود که قصه تمام شده و فرد در لحظه‌های زندگی خود از آن استفاده می‌کند.

این جشن به طور همزمان در کانون استان کرمان بر مزار مطهر شهید قاسم سلیمانی «نماد قصه‌های ایثار و مقاوت»، در کانون خراسان رضوی و در حرم مطهر امام رضا (ع) «نماد قصه‌های دینی‌مذهبی» در کانون کرمانشاه در محل تاق بستان نماد «قصه‌های ملی و آیینی» و در یزد در خانه مهدی آذریزدی «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» و در گیلان به یاد برگزاری اولین جشنواره قصه‌گویی برگزار شد.

از برنامه‌های این رویداد پخش بریده‌ای از اثر قند و عسل از سروده‌های آذریزدی، قصه‌گویی محیا کمالیان، عضو نوجوان مجتمع فرهنگی، هنری کانون، پخش نماهنگی از مرحوم آذر یزدی و اجرای زنگ قصه‌گویی همراه با پخش کلیپ آی قصه قصه قصه بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1283789

مهمترین اخبار ایران و جهان: