نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 08:30

دلالی خیابانی مسکن!

نمونه میدانی و بارز فعالیت سوداگران سودجو که غالبا از سوی مشاوران املاک و بعضا دلالانی که با عنوان مشاور املاک فعالیت می‌کنند را می‌توان در شهر جدید پردیس مشاهده کرد.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: قیمت مسکن و اجاره‌بها به دلیل نارسایی‌های سیاستی و عملکرد ضعیف دولت‌ها در دهه 90 روند صعودی به خود گرفت و این روند با وجود شروع اقدامات مثبت در دولت سیزدهم، متأسفانه باز هم ادامه دارد. یکی از عوامل فرعی تاثیرگذار بر این اتفاق در کنار دلایل اصلی مانند کاهش عرضه، سوداگری افراد سودجو است که غالبا از سوی مشاوران املاک و بعضا دلالانی که با عنوان مشاور املاک فعالیت می‌کنند اتفاق می‌افتد. نمونه میدانی و بارز فعالیت این سوداگران را می‌توان در شهر جدید پردیس مشاهده کرد؛ افرادی که در اطراف ساختمان‌های نیمه‌ساخته و بعضا ساخته‌شده طرح‌های مختلف تولید مسکن در این شهر حضور دارند و ضمن بازارگرمی به افزایش قیمت دامن می‌زنند. این افراد که به «دلال سرپا» مشهورند، منفعت‌شان در افزایش قیمت و تبدیل شدن واحدهای مسکونی از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای است. نکته قابل توجه درباره دلال‌های سرپا اینجاست که اساسا اتحادیه مشاوران املاک هم مسؤولیت آنها را بر عهده نمی‌گیرد و معتقدند این افراد خارج از ضوابط و قواعد اتحادیه فعالیت می‌کنند. در کنار هوشیاری مردم برای عدم مراجعه به چنین افرادی ورود دستگاه‌های ذی‌ربط برای برخورد با این افراد ضروری است.

* پردیس؛ پرچم‌دار گرانی مسکن

جالب اینجاست که روند افزایش قیمت مسکن در منطقه پردیس نسبت به دیگر نقاط کشور بیشتر بوده است. اکو ایران 21 خرداد امسال گفت‌وگویی با یکی از مشاوران املاک پردیس داشته که وی گفته است: «مسکن در فاز 11 در 4 ماه گذشته حدود یک میلیارد تومان افزایش قیمت داشته است. برای مثال واحدی که در 4 ماه گذشته یک میلیارد و 500 میلیارد تومان به فروش می‌رسید؛ هم اکنون به ۲ میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده و این یعنی هر متر مربع در فاز مذکور از 17 میلیون تومان به متری 25 میلیون تومان رسیده است».

* سکوهای فروش آنلاین، بستر سوداگران و دلالان

البته در کنار دلال‌های سرپا، دلال‌های هوشمندتر و باهوش‌تری هم هستند که در فضای مجازی به فعالیت می‌پردازند. این افراد به نوعی واسطه بین مشاوران املاک رسمی و خریداران هستند که با تبلیغات واهی سبب دامن زدن به افزایش قیمت مسکن شده‌اند. محل اصلی فعالیت این افراد سکوهای آنلاین فروش کالاست که با تصاویر اغوا‌کننده و تبلیغات دروغین و با چرب‌زبانی واحدهای مسکونی را با قیمت بیشتری به مشتریان می‌فروشند یا اجاره می‌دهند. این دلال‌ها اغلب مناطق پرخرید و فروش را برای فعالیت انتخاب می‌کنند و در اصطلاح یک منطقه از شهر را پروژه و چندین ماه در آن فعالیت می‌کنند. 

* ساماندهی ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مشاور املاک در پردیس

آش بازار مسکن در پردیس به قدری شور است که حالا دولت مجبور به ساماندهی و پلمب واحدهای غیرمجاز شده است. اردیبهشت امسال سرپرست شرکت عمران شهر پردیس اعلام کرد حدود ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنفی مشاور املاک در پردیس شناسایی شده که تمام این واحدها باید ساماندهی شوند و واحدهای املاکی که به صورت غیرقانونی و بدون داشتن پروانه کسب فعالیت می‌کنند، قطعاً به زودی پلمب خواهند شد. خلیل محبت‌خواه ادامه داد:۵۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه شناسایی و لیست واحدهای خالی به اداره امور مالیاتی برای اعمال مالیات ارسال شده است که قطعا مالیات سنگینی در انتظار مالکان این واحدها خواهد بود. وی با بیان اینکه گشت‌های ویژه رصد خانه‌های خالی در پردیس راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: یکی از وظایفی که وزارت راه‌وشهرسازی بر عهده دارد، ساماندهی خانه‌های خالی است و این اقدام به عنوان پایلوت در پردیس و با حضور عوامل وزارت راه و شهرسازی، اداره صمت، اتاق اصناف، اتحادیه صنفی، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، شهرداری و شرکت عمران پردیس آغاز شده است. سرپرست شرکت عمران پردیس افزود: گشت‌های بازرسی در شهر پردیس تا شناسایی کامل تمام واحدهای خالی در سطح شهر فعالیت خواهند کرد و پس از پردیس با دستور مقام عالی وزارت، راه‌اندازی گشت‌های بازرسی خانه‌های خالی در کل کشور آغاز خواهد شد.

* شرایط برای اخذ رایگان کد رهگیری فراهم است

شاید یکی از مسیرهای پایان دادن به واسطه‌گری‌های بی‌دلیل و سوداگرانه پایان دادن به فعالیت روندهایی باشد که بود و نبود آنها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. برای مثال اخیرا سامانه ملی املاک و اسکان کشور با هدف امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت‌شده و کاهش هزینه‌ها اقدام به راه‌اندازی نسخه آزمایشی سامانه ثبت اجاره مسکن کرده که براساس آن امکان ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه معاملات املاک، به صورت رایگان فراهم شده است. با راه‌اندازی این سامانه، مالک و مستاجر بدون مراجعه به بنگاه و در یک روند کاملا شفاف و قانونی و تنها با درج اطلاعات خود در سامانه می‌توانند نسبت به ثبت قراردادهای خود و دریافت کد رهگیری به صورت قانونی و رایگان اقدام کنند. وی گفت: مالک و مستاجر هر دو می‌توانند قرارداد اجاره‌ واحد مسکونی مورد معامله خود را بدون نیاز به مراجعه به بنگاه در این سامانه (https://amlak.mrud.ir/) انجام دهند و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیک آن را رایگان دریافت کنند. وی عرضه خارج از شبکه و مبایعه‌نامه بدون کد رهگیری و گرفتن کمیسیون بیش از اندازه را تخلف اعلام کرد و ادامه داد: شناسایی دلالان و سوداگران مسکن و شناسایی خانه‌های خالی از سکنه باید در اولویت مسؤولان ذی‌ربط قرار گیرد.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1279389

مهمترین اخبار ایران و جهان: