نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 19:08

مذاکرات طرف‌های یمنی در اردن برای تبادل اسرا

مشاور اطلاع‌رسانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه گفت که دولت نجات ملی یمن با دولت وابسته به ائتلاف سعودی، در اردن در حال مذاکره هستند تا بتوانند به توافق جدیدی در زمینه تبادل اسرا دست پیدا کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جسیکا موسان مشاور اطلاع‌رسانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه امروز یکشنبه خبر داد که مذاکرات طرفهای یمنی در اردن، مقدمات عملیات تبادل اسرا را فراهم می‌کند.

از روز جمعه در «امان» پایتخت اردن مذاکراتی بین دولت وابسته به ائتلاف سعودی و جنبش انصارالله یمن آغاز شده است. سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم ناظر بر آن هستند. هدف از این مذاکرات، فراهم کردن مقدمات تبادل اسرا در آینده است.

موسان به خبرگزاری فرانسه گفت: کمیته [صلیب سرخ] در کنار فرستاده سازمان ملل در یمن، در نشستی بین دولت وابسته به ائتلاف و جنبش انصارالله حضور دارد تا مسائل مربوط به مذاکرات تبادل اسرا را حل کند».

دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن هم روز جمعه خبر داد که این دور از مذاکرات، برای اجرای توافق استکهلم است که از پنج سال پیش امضا شده است. بر اساس این توافق، همه اسرا، بازداشتیها، افراد مفقود و کسانی که در بازداشت خانگی بودند، باید بدون استثناء و پیش‌شرط آزاد شوند.

موسان ضمن استقبال از هر اقدامی که باعث اعتمادسازی بین طرفین شود، گفت که کمیته صلیب سرخ، نقش میانجی بی‌طرف را ایفا می‌کند و بین همه طرفهای حاضر در مذاکرات در تماس مداوم است تا عملیات تبادل اسرا صورت گیرد.

دولت نجات ملی یمن و دولت وابسته به ائتلاف در جریان مذاکراتی که در مارس گذشته در سوئیس برگزار شد، بر سر تبادل ۹۰۰ اسیر توافق کردند. در ماه آوریل هم یک عملیات تبادل اسیر صورت گرفت که سه روز به طول انجامید.

صنعاء همچنین ۴۲ نفر از اسرای ائتلاف سعودی را در یک اقدام انسان‌دوستانه آزاد کرد. پس از آن، یک هیأت از عربستان با حضور در صنعاء با جنبش انصارالله دیدار کرد تا به توافق آتش‌بس دائم دست پیدا کنند که تا کنون از شدت تنشها و درگیریها کاسته است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1293601

مهمترین اخبار ایران و جهان: