نیوز سیتی!
18 تیر 1402 - 09:15

هراس آمریکا از تندروی بی‌سابقه تل آویو

آمریکا از طرح‌های رژیم صهیونیستی برای افزایش شمار شهرک‌سازی‌های غیرقانونی‌اش در کرانه غربی که موجب تشدید درگیری بین فلسطینیان و نظامیان اسرائیلی می‌شود، ناراضی است.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - ایران نوشت:  امریکا که به منظور عقب نماندن از چین در یارگیری‌های خاورمیانه‌ای‌اش، خواهان ایجاد خاورمیانه‌ای آرام است، از طرح‌های رژیم صهیونیستی برای افزایش شمار شهرک‌سازی‌های غیرقانونی‌اش در کرانه غربی که موجب تشدید درگیری بین فلسطینیان و نظامیان اسرائیلی می‌شود، ناراضی است.

اسرائیلی‌ها طرح ساخت پنج هزار واحد مسکونی جدید را در سرزمین‌های اشغالی در دست اجرا دارند. قرار است چند واحد از این شهرک‌ها در منطقه «الی» احداث شود که به تازگی چهار نظامی اسرائیلی در آن به دست نیروهای «مقاومت» کشته شدند. کاخ سفید اینک از این می‌ترسد که اصرار دولت زیاده‌خواه بنیامین نتانیاهو بر تصمیم شهرک‌سازی‌ها نه‌تنها منطقه را به سوی بحرانی تازه‌تر و بزرگ‌تر سوق بدهد بلکه برای نظامیان امریکایی مستقر در منطقه هم گران‌تر از همیشه تمام شود. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا چندی پیش گفته بود: «ما بشدت نگران تبعات ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید و پرتعداد در نوار غزه هستیم و این میزان گسترش در شهرک‌سازی‌ها فقط بر حجم مبارزات گروه‌های فلسطینی با اسرائیلی‌ها خواهد افزود و منطقه به نقطه‌ای خواهد رسید که دیگر قابل کنترل نخواهد بود.»میلر افزود: «ما هنوز معتقدیم اصول مرتبط با تبیین دو دولت مستقل بین متخاصمین و حفظ و استمرار اجرای عهدنامه سال 1967 که این اصول در آن تشریح شده، بهترین راه برای کاستن از تنش‌ها است و سرسختانه می‌کوشیم این را به طرف اسرائیلی تفهیم کنیم. ما از طرح جدید کابینه صهیونیستی برای تصویب شهرک‌سازی‌های تازه و تعریفی مناطق در دست ساخت عمیقاً ناراحتیم و نمی‌فهمیم که چرا اسرائیلی‌ها تن به منطق نمی‌دهند.»

خشونت‌های کم‌سابقه افراطی‌ترین کابینه

اینک 700 هزار اسرائیلی در کرانه غربی و شرق قدس که رژیم صهیونیستی در پی جنگ سال 1967 تصرف کرد، ساکن هستند ولی نه‌تنها جوامع فلسطینی این اشغالگری آشکار را بی‌شرمانه و خلاف قانون می‌شمرند بلکه بسیاری از کشورها و دولت‌ها با اعلام همسویی با فلسطینی‌ها، اسرائیل را بابت این‌گونه تجاوزهای خلاف قانون سرزنش می‌کنند. با این حال طرح‌های مرتبط با ساخت شهرک‌های جدید در سال 2023 که هنوز 6 ماه آن باقی مانده، به بالاترین حد خود از زمان شروع این روند غیرقانونی رسیده است. مشکل آنجا بیشتر می‌شود که در نظر بگیریم در هفته‌های اخیر دور تازه‌ای از خشونت‌ها در برخورد نظامیان رژیم صهیونیستی و رزمندگان فلسطینی به جریان افتاده است. به عنوان مثال در اواخر ماه گذشته حدود 400 صهیونیست مستقر در واحدهای مسکونی غیرقانونی به سمت شهر کوچک «تورموس آیا» واقع در کرانه غربی که محل زندگی فلسطینی‌ها است، هجوم بردند و خانه‌های آنها را به آتش کشیدند. این‌گونه حرکات سبعانه فقط از دولت راست افراطی نتانیاهو برمی‌خیزد که از افراطی‌ترین کابینه‌ها در تاریخ حیات رژیم اسرائیل به شمار می‌آید. نتانیاهو در دسامبر گذشته از نو در تل‌آویو به قدرت رسید و از آن پس خشونت کم‌سابقه‌ای را در قبال فلسطینی‌ها در دستور کار خود قرار داده است.

بازگشت به عصر محدودسازی

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا که از این‌گونه حرکات افراطی ناراضی و از عواقب آن بیمناک است، پس از پیروزی 6 ماه و اندی پیش نتانیاهو در انتخابات اسرائیل از دعوت وی به کاخ سفید که از رسوم معمول در پی هر یک از انتخابات این رژیم است، خودداری کرد و وقتی هم که بحث دعوت مدعوین برای جشن روز استقلال امریکا در محل سفارتخانه این کشور در اسرائیل پیش آمد، مسئولان امر نام ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ را که از تندروترین اعضای کابینه فعلی نتانیاهو هستند (و اولی مشاور امنیت ملی است و دومی، وزیر اقتصاد) از میان مدعوین خط زدند.

اینها تنها نشانه‌های تضاد بین سیاست‌های انتخابی دولت امریکا و رژیم نامشروع اسرائیل نیست و اخیراً بایدن از کنگره امریکا خواست پروژه محدودسازی فعالیت‌های فناوری و علوم نوین توسط اسرائیلی‌ها در بخشی از مناطق اشغالی را که به نظر می‌رسد پوششی بر فعالیت‌های پنهانی هسته‌ای آنها باشد، از نو برقرار و ممنوعیت آن را تا اطلاع ثانوی تثبیت کند، زیرا دولت قبلی امریکا (با هدایت دونالد ترامپ) این محدودیت را در سال 2020 لغو کرده و موجب اعتراض بحق و گسترده فلسطینی‌ها به این اقدام شده بود.

تردید و تعلل سازشکاران

باربارا لیف، معاون وزیر خارجه امریکا در امور خاورمیانه اخیراً سفری به این منطقه داشت تا روابط همچنان مخدوش مانده اسرائیل با چند کشور عرب منطقه را بهبود بخشد ولی جواب مساعد و مشخصی از طرف‌های عرب دریافت نداشت. یکی از آنها دولت ریاض بود که تصریح کرد تا زمانی که یک تجدید نظر آشکار و تغییر رویه صلح‌آمیز را از سوی رژیم صهیونیستی نبیند، قدمی در راه عادی‌سازی روابطش با این رژیم برنخواهد داشت. این در حالی است که چند کشور عربی دیگر منطقه هم که عادی‌سازی را پذیرفتند و وارد وادی سازش شدند، در قدم‌های بعدی خود دچار تردید و تعلل شده‌اند. دولت مراکش هم تصریح کرده است پس از دیدن موج جدید خشونت‌های رژیم کودک‌کش تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی، برنامه دیدار سران خود با نمایندگان ارشد این رژیم را که قرار بود بزودی صورت پذیرد، تا اطلاع ثانوی لغو کرده است.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1343345

مهمترین اخبار ایران و جهان: