نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 13:01

انجام ۴۰۰ هزار خدمات عمومی رایگان در مجازات جایگزین حبس

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: در حوزه مجازات جایگزین حبس ۴۰۰ هزار خدمات عمومی رایگان حکم داده شده، اگرچه در تلاش هستیم آمار قابل توجهی از متهمان در کنار مسئولان دستگاه قضا به پاکسازی شهر مبادرت ورزند.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا عدالتخواه ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سند تحول قضایی تدوین شده و مقام معظم رهبری بر اجرای این سند تاکید دارند اظهار کرد: توسعه شیوه‌های جدید جایگزین رسیدگی قضایی هدف است چراکه بزرگترین و کوچکترین اختلافات به دستگاه قضا ختم می‌شود که حجم بالایی پرونده را در پی دارد.

وی با بیان اینکه کمیته معتذرین سال ۹۸ وارد مفاهیم حقوقی شده و به تأسی از همدان در کشور اجرا شده است افزود: این کمیته در سطوح مختلف پلیس، زندان و دادگستری برنامه دارد و در حال اجراست.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: از ابتدای شروع این طرح تاکنون ۳۰ هزار مجرم نسبت به شاکی اعلام عذرخواهی کرده همچنین از این تعداد ۱۷ هزار نفر گذشت صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه به برکت کمیته معتذرین ۱۰۰ میلیارد تومان در دادگستری با جنبه خصوصی مردم به همدیگر بخشش کردند اضافه کرد: ۵۰ میلیارد تومان جزای نقدی نیز باید وصول می‌شد که نشده است.

عدالتخواه با بیان اینکه آثار اجتماعی این طرح بسیار بالاست یادآور شد: به دنبال عدالت ترمیمی معنوی هستیم که با این طرح و با عذرخواهی محقق می‌شود.

وی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه دستگاه قضا در مباحثی چون معفوین، صلح و سازش و اتقان آرا رتبه اول کشوری را کسب کرده است گفت: این موارد به رضایتمندی مردم از مجموعه قضایی استان اشاره دارد.

رئیس کل دادگستری همدان خاطرنشان کرد: سامانه ابتکاری ارزشیابی قضات در همدان که بدون ریالی هزینه راه‌اندازی شد و در کل کشور نیز اجرا شد از دیگر اقدامات ارزشی است به طوری که قضات رتبه‌بندی می‌شوند.

وی با بیان اینکه همدان در مرکز ارتباطات مردمی دستگاه قضایی جزو آخرین استان‌ها از لحاظ مراجعه‌کنندگان به سامانه پاسخگو بوده است یادآور شد: رتبه کشوری سطح نگهداشت پرونده‌ها در استان گویای آن است که هیچ پرونده دپوشده‌ای در همدان نداشته‌ایم.

عتدالخواه در این بخش به آمار رسیدگی نقطه‌ای گریزی زد و گفت: سال گذشته ۴۵۳ هزار و ۶۴۹ فقره پرونده داشتیم که این رقم نسبت به مدت مشابه امسال به ۴۲۶ هزار و ۷۳ فقره رسید که نشان از کاهش ۲۶ هزار فقره پرونده دارد.

وی به مدت رسیدگی میانگین پرونده‌های قضایی در همدان اشاره کرد و افزود: ۶۷ روز میانگین رسیدگی پرونده‌ها در همدان است در حالی که این عدد در نرم کشوری ۹۵ روز است.

رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: ۸۰ فقره قتل عمد با دعوت به مصالحه بخشوده شده که ۱۲ مورد از این تعداد در سال جاری اتفاق افتاده است.

وی در بخش دیگر یادآور شد: در حوزه مجازات جایگزین نیز ۴۰۰ هزار خدمات عمومی رایگان حکم داده شده، اگرچه در تلاش هستیم آمار قابل توجهی از متهمان در کنار مسئولان دستگاه قضا به پاکسازی شهر مبادرت ورزند.

عتدالخواه در پایان تاکید کرد: در خصوص عفو رهبری برای زندانیان، همدان شامل ۲ هزار و ۵۰۰ مورد تخفیف و یک‌هزار و صد مورد آزادی شد.

پایان‌پیام/۸۹۰۳۳/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1305401

مهمترین اخبار ایران و جهان: